Hosszú idő után ismét érdekes lehet a november elején induló év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Miután 2010-től a jogalkotó eltörölte az évi egyszeri, január 1-jei díjhirdetést, a korábban mérföldkőnek számító kampányidőszak sokat vesztett iránymutató jellegéből, hiszen a személygépjárművek esetében csak azokra vonatkoztak az új díjak, amelyek tulajdonosa az új szabályozás életbelépése óta nem váltott gépjárművet. S bár a 2008-as válság előtti szintet nem sikerült elérni az újautó-értékesítésben, mára már nem igazán célpiac ez a szegmens. Már csak azért sem, mert az érintett ügyfelek háromnegyede stabilan a balesetmentes, B10-es kategóriába tartozik. Emiatt törik meg az átlagdíjmutató, és csökken akár felére is néhány napra a szerződések díja alapján képzett statisztika a 60 ezer forint körüli év közbeni mértékről.
A céges flották esetében ugyanakkor igen sok szerződést datálnak a könyvelési évfordulónak számító január elsejéhez, a kampány időszakában tehát ezek teszik ki a biztosítást váltók zömét. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) adatai szerint csaknem 1,1 millió gépjármű, köztük mintegy 650 ezer személygépkocsi biztosítási évfordulója egyezik meg a naptári évkezdettel.
Amiben újat hoz az idei kampány, hogy a biztosítóknak január elsejétől kell megfelelniük a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elvárásának, amely szerint a jegybank által gyűjtött s a biztosítók által lekérdezhető központi kgfb-tételes adatbázis (KKTA) alapján statisztikailag megalapozott díjkalkulációkkal kell megjelenniük azokban a szegmensekben, amelyekben nem áll rendelkezésükre saját kárstatisztika. A biztosítók jó része eddig úgynevezett kiárazással – extrém magas díjakkal – tartotta távol magától azt a szegmenst, amelyet valamilyen okból kockázatosnak vagy – például megfelelő kárstatisztika hiányában – kerülendőnek tartott. Emellett az MNB jelezte: januártól figyeli, júliustól pedig szankcionálja is azokat a biztosítókat, amelyek túlzott – esetenként három-négyszeres – károkozói pótdíjakat számolnak fel a kárt okozó autósoknak, így ösztökélve őket arra, hogy más biztosítót keressenek. A felügyelet szerint ez a pótdíjazás végső soron kiüresítheti a bonus-malus rendszert.
A Világgazdaság által megkeresett biztosítók szerint a károkozói pótdíj nem extrém mértékű használata indokolt, mivel statisztikai adatok bizonyítják, hogy az egyszer már kárt okozó autós nagyobb eséllyel okoz kárt újból. Ez azt jelenti, hogy az esetükben a 2019-es átlagos 2,97 százalékos kárgyakoriságnak duplája a tárgyéven belüli károkozás esélye. Ezt a kockázatot a bónuszfokozatokban káronként alkalmazható kétegységes visszalépés átlagosan 10 százalékos díjtöbblete aligha képes fedezni. Általános megütközést keltett, hogy a felügyelet a taxispótdíjakat is indexre tette, holott a taxik futásteljesítménye lényegesen nagyobb, ráadásul városi környezetben a kárgyakoriságban extrém magas kockázatú.
A tehergépkocsik, vontatók, autóbuszok és hasonlók esetében azon biztosítók számára, amelyeknek nem áll rendelkezésükre saját kártörténet, a KKTA használatát írja elő az MNB vezetői körlevele. Ezzel a biztosítók szerint az a gond, hogy az adatkiadást szabályozó MNB-rendelet szerint a haszongépjárművek esetében csak Budapest és vidék felosztásban kérdezhető le adat, ráadásul például a vontatók (kamionok) egyetlen adatként kérhetők le. Az MNB szerint a további területi bontás könnyebben beazonosíthatóvá tenne például egy-egy szállítmányozót, ám a biztosítók álláspontja szerint a többi biztosított érdeke az, hogy azok fizessék a magasabb díjakat, akiknek a kárgyakorisága ezt alátámasztja. Mindez annak fényében fontos, hogy a vontatók esetében a kárgyakoriság az MNB adatai szerint a legmagasabb, tízből két kamion bizonyosan kárt okoz az adott évben.
Abban a szakma egyetért, hogy a kiárazó díjazások visszaszorítása szükséges, bár többen megjegyzik, hogy a piacon a kiárazó társaságok mellett is marad minden gépjárműosztályban elég versenyző ajánlat. Vannak olyan vélemények is, hogy a jegybanki szabályozás bizonyos szegmensekben épp ellenkező hatást vált ki, mint amit az MNB eredetileg el akart érni. A kisebb szegmensekben ugyanis előfordulhatnak olyan időszakok, amikor oly mértékben megnövekszik a kárráfordítás, hogy a tisztán káralapú árazás az adott veszélyközösségben drámai drágulásokhoz vezethet. A veronai buszbalesettel kapcsolatban kifizetett kárráfordítás például 2,9 millió forintra emelte meg a nyilvántartásban szereplő nagyjából négyezer nagybusz egy szerződésre jutó átlagos kárösszegét 2017-ben, de ez az érték tavalyra is csak 1,5 millió forintra csökkent. Ha tisztán szegmensárazás történne – azaz a biztosítók nem porlasztanák a károkat a többi gépjárműosztály között –, aligha találhatnánk évi 1,88 millió forintos kgfb-díjat autóbuszokra – miközben a Világgazdaság példaszámítása szerint ma azért van ilyen.
A vontatók kárgyakorisága
19,8
százalék volt
az elmúlt évben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.