Pénz- és tőkepiac

Kína felé terelték a Horvátországba várt gáztankereket

Az észak-ázsiai extrém hideg tavaszig befagyasztotta a LNG piac globalizálódását.

Bár a horvátországi Krk LNG visszagázosító terminálban már január elején sikeresen lefejtették az első cseppfolyósított gáz (LNG) szállítmányt a Magyar Földgázkereskedő Zrt.(MFGK) horvátországi leányvállalata számára és a létesítményt a múlt héten hivatalosan is átadták.

A horvát Nacional hetilap e heti számában az LNG Croatia igazgatóságának elnöke, Hrvoje Krhen megerősítette, hogy

a közelmúltban három szállítóhajó nem érkezett meg Krk szigetére, mert a szállítmányt a fuvarozók az ázsiai piacra irányították, ahol most magasabbak az árak.

A zágrábi hetilap külön kiemelte az egyik hajót, amelynek január 26 és 31 között kellett volna kikötnie Omišaljban, a horvát nemzeti energetikai vállalat (HEP) szállítmányával, s ugyan azonos feltételek mellett csővezetéken végül befutott a rendelt gázmennyiség, de a vezetékes gáz egyébként olcsóbb lett volna, mint a tankerben érkező cseppfolyós.

Fotó: Shutterstock

A horvát sajtóban most megkérdőjelezik az egész beruházás értelmét, mely a horvát tengerpart turisztikai vonzerejét csökkenti, s már a nyitáskor sem tudták biztosítani a terminál ellátását, ami a gázpiaci diverzifikációt biztosítaná az orosz földgáztól függő térségnek.

A földgázüzletnek nincs olyan jellegű, jól bejáratott világpiaca, mint a kőolajnak, e helyett régóta léteznek regionális piacok és árjegyzések, mint például a tengerentúli Henry Hub Louisiana államban vagy a mi térségünkben irányadó orosz vezetékes földgázár

– mondta a Világgazdaságnak Bosnyák Zsolt, az Equilor elemzője.

Hozzátéve: éppen az LNG szállítások nyomán kezdett globalizálódni a gázpiac, s az elmúlt években összetartottak az amerikai, ázsiai és európai LNG árak. Az extrém hideg azonban ezen a télen megdobta a kínai keresletet, s ez nem csak felfelé hajtotta az LNG árakat, de időlegesen el is szakította egymástól az egyes térségek árazását. Az európai ár most nagyjából két és félszerese, az ázsiai pedig háromszorosa az amerikainak.

Ráadásul, a Panama-csatorna kiszélesítése óta egy hónapról egy hétre csökkent az amerikai LNG termináloktól Európába és Ázsiába tartó hajóutak időkülönbsége.

Nem okoz logisztikai nehézséget a szállítmányok átirányítása és nem is szokatlan ebben az iparágban.

Rövidtávon újra a térségi LNG árak összetartása valószínű. Ám a tavasz sem oldja meg a középtávú eltéréseket. Kína ugyanis 2030-ra a széndioxid-kibocsátása csökkentését vállalta. Ami a jelenleg még döntően szénüzemű kínai gazdaságban elképzelhetetlen a gázfelhasználás jelentős növelése nélkül. Így az ázsiai LNG piac hosszú évekig felülárazott lehet Európához képest.

Mi történt a gázpiacon 2020 decemberében?

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) minden hónapban piacmonitoring riportban elemzi a hazai és nemzetközi gázpiac trendjeit. A 2020-as év december hónapját vizsgáló jelentés szerint a hűvösebbre forduló időjárással novemberhez képest emelkedett a hazai gázfogyasztás, de nem haladta meg az előző év decemberi szintjét.

A felhasználás bővülését elsősorban az egyetemes szolgáltatás vezérelte, a hazai gáztüzelésű erőművek termelése előző hónaphoz képest jelentősen visszaesett (739 gigawattóra, előző hónap 909 gigawattóra).

A spot gázárak a hónap során közel 20 százalékkal emelkedtek, és megközelítették a 17 euró/megawattóra szintet. Az elmúlt évekre jellemző mintázatot megtörve a hazai tőzsdei árak folyamatosan alacsonyabbak voltak mind az osztrák, mind pedig az európai árcentrumnak tekinthető holland piaci áraknál.

A nyugat európai piaci szűkösséget elsősorban az okozta, hogy az európai LNG szállítmányok jelentős részét átirányították az ázsiai piacokra, ahol a hideg időjárás miatt nagyot ugrott az LNG kereslet, és a nyári hónapokhoz képest megsokszorozódtak az árak. Ezzel szemben a mi régiónkban a magas tárolói készletek bőséges kínálatot biztosítottak.

Az osztráknál olcsóbbá vált magyar piacra nem érte meg importálni. Így a korábban maximális kihasználtsággal működő osztrák határkeresztező vezetéken megcsappant a forgalom, a lekötött kapacitásokat csak nagyjából 34 százalékban használták ki.

Mivel a nettó lecsökkent, megnőtt a kitárolás szerepe a hazai ellátásban. Bár decemberben a belföldi felhasználás nagyjából felét fedezték a tárolókból, a tárolói készletszint a hónap végén is jelentősen meghaladta a korábbi évekre jellemző év december végi értéket: 81,7 százalékon állt.

A MEKH 2020. december havi földgáz piacmonitoring riportja az alábbi linken érhető el: http://www.mekh.hu/havi-piacmonitoring-riport-foldgaz-2020-december

 

HEP Henry Hub LNG KrK LNG LNG Croatia
Kapcsolódó cikkek