S. V. | Soha nem volt még ilyen magas a cseppfolyós földgáz (LNG) azonnali piaci ára, mint jelenleg. Kilenc hónapja az Ázsiában irányadó LNG-ár csupán 1,85 dollár/mmBTU (millió brit hőegység) volt, ami január közepére 30–35 dollár közé ugrott. A tavalyi év nagy részét túlkínálat jellemezte, decemberben is még 10 dollár alatt volt az átlagár, de az Észak-Ázsiá-ba betörő extrém hideg miatt soha nem tapasztalt áremelkedésnek lehettünk tanúi.
Kína, Japán és a térség több országa rendelkezik ugyan hosszú távú LNG-szállítási szerződésekkel (amelyekben az árakat a szélsőséges kilengések elkerülése érdekében a kőolajár alakulásához kötötték), de a tartósan fagyos idő miatt további mennyiségre van szükségük, ezt pedig csak a lekötött mennyiségen túl szabad készletekkel rendelkező termelők tudják kielégíteni.
Meg is indult a harc az azonnal elérhető cseppfolyós gázért, és még inkább a szállítására alkalmas tankerek szabad kapacitásaiért, ami meglehetősen szűk keresztmetszet, és emiatt a fuvardíjak terén is egészen elképesztő árazás alakult ki. A BP például ebben a hónapban rekordárat, napi 350 ezer dolláros fuvardíjat fizetett egy LNG-tanker tulajdonosának, de még így is busás haszonnal zárta az üzletet. Hasonlóan kaszált az ExxonMobil is, amely a japán Kyushu Electricnek adott el egy szállítmányt 130 millió dollárért (35 dolláros egységáron), vagy épp a Total, amely 126 millió dollárért vitt a Trafigura nevű ázsiai gázkereskedőnek LNG-t, 39,3 dolláros áron. A jelek szerint nem szeretne lemaradni a keresleti piacról a Shell sem: az Oilprice.com írt arról, hogy egy év felfüggesztés után újraindítják a termelést Ausztráliában.
Az American Shipper szakportál szerint egyébként még a 300–350 ezer dolláros szállítási napidíj mellett is biztos a haszon az LNG-piacon: az egekben lévő fuvarköltség ugyanis még mindig csak 5,5 dollárt tesz ki a 30-35 dolláros eladási árban. A folyamatot mindenesetre jól illusztrálja, hogy a tengeri LNG-fuvardíjak napi átlagára tavaly januárban 103 ezer dollár volt, most viszont az első hetekben felszökött 215 ezer dollárra. Ha nem is gyorsan, de normalizálhatja a helyzetet, hogy a mostaninál több LNG-tanker lesz elérhető, ez már látható a hajóépítőknél leadott megrendelések alakulásán is: az Alphaliner szerint konténerszállító hajókra a jelenlegi globális mennyiség 10,4 százalékára adtak le megrendelést, az LNG-hajókra viszont 26,1 százalék ez az arány.
A várakozások szerint az április óta 18-szorosára emelkedő azonnali LNG-ár már tavaszra enyhülhet, ezt jelzik előre a határidős árak, ahol a márciusi árszint már csak a fele a februárinak. Rá is fér a korrekció a piacra, a túlárazást mi sem mutatja jobban, mint hogy az amerikai irányadó földgáztermék (Henry Hub) piaci ára 3 dollár/mmBTU alatt van.
A hirtelen felszökő LNG-kereslet jó hír az azonnal eladható készlettel rendelkező cégeknek, így az orosz sarkvidéken található Yamal LNG-nek vagy a Gazprom tulajdonában lévő Szahalin 2 termelőüzemnek. Mindkettőből jelenleg is Kína felé tart egy-egy rakomány a Jeges-tengeren keresztül: az aktuális piaci ár ugyanis akkora haszonnal kecsegtet, hogy megéri kockázatot vállalni a tél közepén biztonságosnak egyáltalán nem mondható útvonalon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.