Pénz- és tőkepiac

Extrém drágulást hozott az ázsiai hideg

S. V. | Soha nem volt még ilyen magas a cseppfolyós földgáz (LNG) azonnali piaci ára, mint jelenleg. Kilenc hónapja az Ázsiában irányadó LNG-ár csupán 1,85 dollár/mmBTU (millió brit hőegység) volt, ami január közepére 30–35 dollár közé ugrott. A tavalyi év nagy részét túlkínálat jellemezte, decemberben is még 10 dollár alatt volt az átlagár, de az Észak-Ázsiá-ba betörő extrém hideg miatt soha nem tapasztalt áremelkedésnek lehettünk tanúi.

Kína, Japán és a térség több országa rendelkezik ugyan hosszú távú LNG-szállítási szerződésekkel (amelyekben az árakat a szélsőséges kilengések elkerülése érdekében a kőolajár alakulásához kötötték), de a tartósan fagyos idő miatt további mennyiségre van szükségük, ezt pedig csak a lekötött mennyiségen túl szabad készletekkel rendelkező termelők tudják kielégíteni.

Meg is indult a harc az azonnal elérhető cseppfolyós gázért, és még inkább a szállítására alkalmas tankerek szabad kapacitásaiért, ami meglehetősen szűk keresztmetszet, és emiatt a fuvardíjak terén is egészen elképesztő árazás alakult ki. A BP például ebben a hónapban rekordárat, napi 350 ezer dolláros fuvardíjat fizetett egy LNG-tanker tulajdonosának, de még így is busás haszonnal zárta az üzletet. Hasonlóan kaszált az ExxonMobil is, amely a japán Kyushu Electricnek adott el egy szállítmányt 130 millió dollárért (35 dolláros egységáron), vagy épp a Total, amely 126 millió dollárért vitt a Trafigura nevű ázsiai gázkereskedőnek LNG-t, 39,3 dolláros áron. A jelek szerint nem szeretne lemaradni a keresleti piacról a Shell sem: az Oilprice.com írt arról, hogy egy év felfüggesztés után újraindítják a termelést Ausztráliában.

Az American Shipper szakportál szerint egyébként még a 300–350 ezer dolláros szállítási napidíj mellett is biztos a haszon az LNG-piacon: az egekben lévő fuvarköltség ugyanis még mindig csak 5,5 dollárt tesz ki a 30-35 dolláros eladási árban. A folyamatot mindenesetre jól illusztrálja, hogy a tengeri LNG-fuvardíjak napi átlagára tavaly januárban 103 ezer dollár volt, most viszont az első hetekben felszökött 215 ezer dollárra. Ha nem is gyorsan, de normalizálhatja a helyzetet, hogy a mostaninál több LNG-tanker lesz elérhető, ez már látható a hajóépítőknél leadott megrendelések alakulásán is: az Alphaliner szerint konténerszállító hajókra a jelenlegi globális mennyiség 10,4 százalékára adtak le megrendelést, az LNG-hajókra viszont 26,1 százalék ez az arány.

A várakozások szerint az április óta 18-szorosára emelkedő azonnali LNG-ár már tavaszra enyhülhet, ezt jelzik előre a határidős árak, ahol a márciusi árszint már csak a fele a februárinak. Rá is fér a korrekció a piacra, a túlárazást mi sem mutatja jobban, mint hogy az amerikai irányadó földgáztermék (Henry Hub) piaci ára 3 dollár/mmBTU alatt van.

A hirtelen felszökő LNG-kereslet jó hír az azonnal eladható készlettel rendelkező cégeknek, így az orosz sarkvidéken található Yamal LNG-nek vagy a Gazprom tulajdonában lévő Szahalin 2 termelőüzemnek. Mindkettőből jelenleg is Kína felé tart egy-egy rakomány a Jeges-tengeren keresztül: az aktuális ugyanis akkora haszonnal kecsegtet, hogy megéri kockázatot vállalni a tél közepén biztonságosnak egyáltalán nem mondható útvonalon.

Ezek is érdekelhetik