Felpörgött a Növekedési kötvényprogram (NKP) keretében végrehajtott kötvénykibocsátások száma és mérete is a második negyedévben. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019 júliusában elindított eszközével ezúttal 13 vállalat élt, melyek minden eddiginél több forráshoz,

összesen bő 352 milliárd forinthoz jutottak az elmúlt három hónap során. 

A program első két éve alatt ezzel már 1375,9 milliárd forintot jegyeztek le a befektetők a megfelelő minősítéssel rendelkező vállalatok kötvényeiből 73 aukció során, a 60 kibocsátó cég pedig átlagosan csaknem 23 milliárd forintot vont be ezáltal.

Dolgozók a Nestlé Purina büki állateledelgyárában 2012. augusztus 24-én
Fotó: Kászoni László/MTI

A kibocsátási összértéket a Nestlé Hungaria Kft. dobta meg jelentősen, amely 115 milliárd forintnyi kötvényt vitt piacra május végi aukcióján. Ez abszolút rekordnak számít az NKP történetében, az eddigi csúcsot a Magyar Telekom tartotta 70 milliárd forinttal, de ugyanekkora pakettet bocsátott ki június elején egy másik tőzsdén jegyzett blue chip társaság, a Richter is. A magyar Nestlé-leány – amely általános vállalatfinanszírozási célok mellett büki Purina gyárának fejlesztésére tervezi fordítani a befolyt pénzt – rendelkezik egyúttal a legjobb, Aa3 kötvényminősítéssel is a programban részt vevő társaságok közül.

Az élelmiszeripari nagyvállalat és a Richter mellett is akadt még méretesebb kibocsátás, erről a Mol és az Opus gondoskodott. Mindkét tőzsdei társaság repetázónak számít a programban, és míg a magyar olajtársaság a tavalyihoz hasonló, 35,5 milliárdos volumennel bővítette pénzügyi mozgásterét, Mészáros Lőrinc holdingjának étvágya most jött csak meg igazán. A két évvel ezelőtti 28,6 milliárdos kibocsátást ugyanis újabb 39 milliárddal fejelte meg az Opus áprilisban, úgy, hogy az idő közben felvásárolt Tigáz is betárazott egy 50 milliárdos tételt még az első negyedév végén. A cégcsoport így három lépésben az NKP legjelentősebb kibocsátójává vált.

A vállalatok továbbra is ragaszkodnak a 10 éves futamidőhöz, az április és június közötti időszak bő egy tucat kibocsátója közül csupán kettő, a Nestlé és a Tranzit-Food választott ettől eltérő – hét éves – lejáratot, holott a szabályokon fokozatosan lazító jegybank márciustól akár már 30 éves futamidőt is lehetővé tesz számukra.

 A két év során kibocsátott 73 kötvénysorozat közül 56 tízéves lejáratú, ennél hosszabb, 11 éves periódust egyedül az Alteo választott tavaly októberben. A legkedvezőbb kondíciókkal, 1,53, illetve 1,7 százalékos átlaghozammal ezúttal a Nestlé és a Richter papírjai keltek el, de a Molnak és a Tranzit-Foodnak is sikerült 2 százalék alatt tartani a hozamokat.Az MNB a második negyedévben piacra vitt mennyiség mintegy felét vásárolta meg a kibocsátóktól, összesen 174 milliárd forintot fordítva erre. A jegybank 2019 júliusa óta már csaknem 800 milliárdot költött el az NKP-ban, a több ütemben 1150 milliárd forintra emelt keretösszegű program forrásainak 70 százalékát ezzel két év alatt ki is merítették a cégek.

A megmaradt összegre is bőven akad még jelentkező. A Masterplast épp tegnap jelentette be, hogy triplázásra készül, és a két előző, 7 éves futamidejű kibocsátást követően ezúttal egy 10 éves lejáratú kibocsátást készíti elő. Duplázhat az AutoWallis is, amely a prémium kategóriás hazai tőzsdei cégek közül elsőként vezényelne le zöldkötvény-aukciót. Az élőállat-kereskedelemmel foglalkozó Hunland Trade 22 milliárd forintért vinne piacra kötvényeket, az építőipari anyagokat értékesítő Stavmat pedig a tervek szerint már pénteken kibocsáthat egy öt milliárd forintos zöldkötvény-csomagot.