Pénz- és tőkepiac

Kockázatok a kínai e-autógyártók papírjaiban

Kifejezetten pozitív beszámolóval rukkolt elő a Li Auto, és ismerve az elektromos autózás támogatására irányuló kínai törekvéseket, egyelőre jogos a feltételezés, hogy a jövőben is szép szelet jut számára a hatalmas helyi piacból.

Meglepő számokkal állt elő második negyedéves jelentésében a Li Auto, a kínai elektromosautó-piac egyik feltörekvő vállalata, amely azzal tudta magára irányítani a reflektorfényt, hogy konkurenseinél (Nio, Xpeng) több autót szállított le júliusban és augusztusban is. A teljes negyedévben összesen 17 575 járművet értékesítettek, 166 százalékkal többet, mint a megelőző év azonos időszakában, ezzel 760 millió dolláros bevételhez jutottak. 

További jó hír, hogy a járműveken elért marzs ugyanilyen összevetésben 13,7 százalékról 18,7 százalékra javult, amit a nagyobb rendelésszám, a magasabb eladási ár és az alacsonyabb anyagköltség okozott. Az eredmény mindezek fényében részvényenként 4 centes veszteség lett a második negyedévre, a vártnál 2 centtel jobb. 

Fotó: STR / AFP

Összességében tehát kifejezetten pozitív beszámolóval rukkolt elő a Li Auto, és ismerve az elektromos autózás támogatására irányuló kínai törekvéseket, egyelőre jogos a feltételezés, hogy a jövőben is szép szelet jut számára a hatalmas helyi piacból. Az ázsiai ország kitűnő táptalajt nyújt az elektromosautó-gyártók növekedésééhez, mert a 2019 végén bejelentett céljuk értelmében Kína szeretné, ha 2025-re az újonnan értékesített járművek negyede elektromos lenne. Ez most 5 százalék. 

A konkrét számokra lefordítva: 2020-ban a kínai hatóságok 1,3 millió eladott villanyautóról számoltak be, idén pedig 2,4 millióra nőhet ez a mennyiség. A piac tehát még úgy is óriási, hogy időközben letelepedett a Tesla is, amely már a jelenlétével komoly konkurenciát támaszt a kínai trónkövetelőknek.

Növekedésre tehát van lehetőség, a kérdés inkább az, hogy érdemes-e a kínai autógyártók részvényeiből bevásárolni a jelenlegi szinteken? Ami a fundamentális mutatókat illeti, nem nevezhető attraktívnak egyik papír árazása sem: P/S alapon mindegyik cég a Teslához hasonló vagy azt meghaladó áron forog, a 15-20-as tartományban. Ez önmagában még nem jelent gondot, de jelenleg a félvezetőhiány, a nehezen kordában tartható és hatékonyságában megkérdőjelezhető kutatás-fejlesztési költségek, valamint az erős verseny kérdésessé teszi, hogy megérik-e az árukat ezek a papírok. Nem beszélve a delta variáns világgazdaságra vetett árnyékáról, és az autógyártókat nyomasztó, már említett csip- és alkatrészhiányról.  

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek