Négy fonttal 40 fontra szállította le a Wizz Air részvények célárfolyamát a Concorde elemzője, továbbra is eladásra ajánlva azokat. Bukta Gábor a kedvezőtlen nyersanyagpiaci folyamatokkal indokolja a lépést.

Nagy az optimizmus a felhalmozódott kereslet és a töretlen utazási kedv miatt, a Wizz Air túlértékelt részvényei azonban hamarosan jókora pofonba is beleszaladhatnak, ha az olaj és a karbon kvóta árának emelkedése, valamint a dollár erősödése tovább folytatódik

 – hangsúlyozza hétfőn közzétett elemzésében Bukta Gábor. Tekintettel a jelenlegi folyamatokra, profit várakozásunkat jelentősen csökkentettük a következő évekre. Annak ellenére, hogy a Wizz Air elérhető kapacitásban meghaladta a 2019-es szintet, szeptemberben az iskolakezdéssel párhuzamosan ismét visszafogottabb forgalommal operált a társaság. Noha az októberi iskolai szünetre több versenytárs is felrobbanó keresletre készül, a régióban tapasztalható romló egészségügyi helyzet miatt a Wizz Air relatív rosszabbul szerepelhet, mint nyugat-európai szektortársai.

Fotó: Móricz-Sabján SImon / VG

A Wizz Air november 4-én teszi közzé a 2022-es pénzügyi évének második negyedéves jelentését. A Concorde várakozása szerint a bevételek 710 millió euróra rúghattak, miután a társaság a negyedév során 9,5 millió utast szállított átlagosan 80 százalékos kihasználtság mellett. A bevételek közel fele a kiegészítő szolgáltatásokból származhat, amely továbbra is magas hozzáadott értéket képvisel a gyenge jegyár környezetben. Az adózás és a pénzügyi eredmények előtti operatív eredmény, azaz az EBIT 105 millió euróra rúghatott, ugyanakkor túlnyomórészt a kedvezőtlen euró-dollár árfolyamváltozás miatt akár jelentős devizaveszteséget is elszenvedhetett a cég. 

Mindezek tükrében a brókerház 56 millió euró nettó eredményre számít a Wizz Airtől.

A következő negyedévekre pesszimistábbak lett a Concorde, elsősorban az olajár emelkedése miatt. Bár a Wizz Air Európa egyik legfiatalabb, legmodernebb flottáját üzemelteti, a jelenleg tapasztalható nyersolajár emelkedés, valamint a repülőgép-üzemanyag iránti kereslet növekedése az utazási korlátozások enyhítésének köszönhetően addicionális költséget róhat a cégre. Ez a költség elem bár az egész szektort sújtja, a nagyon ambiciózus növekedést alacsony jegyárakkal lehet majd fenntartani, ami viszont a marzsok szűkülését eredményezheti.

A Concorde számítása szerint a Wizz Air októberre teljesen kitetté vált az olajárak ingadozásának, miután egy júniusi igazgatósági döntésnek köszönhetően olaj fedezeti pozíciókat nem nyithat. 

Azóta a repülőgép-üzemanyag ára 20 százalékot meghaladó mértékben emelkedett, ami jelentős többletköltséget fog jelenteni, ráadásul versenyhátrányba is kerülhet legfőbb riválisa, a Ryanairrel szemben, mivel az ír diszkont légitársaságnak a jelenleginél jóval alacsonyabb szintekről vannak az üzemanyagár emelkedés ellen védelmet jelentő nyitott fedezeti pozíciói.

 

Bár a bevételekre vonatkozó elemzői konszenzus felfelé módosulhat a következő időszakban, az elszálló olajárak miatt megnőtt az esélye, hogy a profitvárakozások lejjebb fognak csorogni, mely az alapvetően túlértékelt részvényekre negatív hatást gyakorolhat. Jelentős korrekció esetén a hosszú távú, ambiciózus növekedési tervek fényében azonban jó beszállási pontok adódhatnak – összegzett Bukta Gábor.