Pénz- és tőkepiac

Megszenvedi a karácsonyi szezont az Amazon

Az Amazon mélyen a Wall Street-i elemzők elvárásai alatt teljesít az évzáró három hónapban, az e-kereskedelmi óriás az 130-140 milliárd dollár közötti sávba tesz az ünnepi szezont is magába foglaló időszak forgalmát, szemben a 142 milliárd dolláros konszenzussal.

Az óvatosabb becslésnek prózai okai vannak, egyrészt a feszes munkaerőpiaci helyzet, ami még az Amazont, az Egyesült Államok legnagyobb magánfoglalkoztatóját sem kíméli, másrészt az áruellátásban mutatkozó egyre súlyosabb fennakadások, amelyek szakértők szerint hazavághatják szempontjából legnagyobb forgalmú hónapokat. Az Amazon felületén és közreműködésével kereskedő vállalkozások számára nagy kihívást jelent az áruellátás garantálása, és a folyamatos üzletmenethez szükséges raktárkészlet biztosítása. A járvány miatt a távol-keleti gyárat tömegével álltak le, s ez a már mindennapos csiphiánnyal megspékelve erősen leszűkíti a kínálati oldalt, legyen szó akár a Nike futócipőiről, a Microsoft Xboxairól vagy akár a Barbie babákról. 

Nem véletlen, hogy a piac a rossz hír hallatán azonnal 4 százalékos árfolyameséssel büntette az Amazont, amelynek hazai pályán a szezon sikeres lebonyolításához szükséges 150 ezer amerikai alkalmi munkás verbuválása is gondot jelent. A  dolgozókért meg kell küzdeni a rivális csomagszállítókkal, mint a FedEx, a UPS, illetve a kereskedőkkel, mint a Walmart vagy a Target. Globálisan negyedmillió dolgozóra lenne hirtelen szükségük. Az Amazon csak a harmadik negyedévben 133 ezerrel bővítette a foglalkoztatottak számát. A társaság emelt bérekkel és aláírási bónusszal próbálja magához édesgetni a kétkezi szezonmunkásokat.

Fotó: Patrick T. FALLON / AFP

Az Amazon a szeptemberrel zárult harmadik negyedév forgalmi statisztikájával is csalódást keltett, a pandémia kitörése óta most mérték a leglassabb növekedési tempót a vállalat életében. Ebben nyilván közrejátszanak a járvány miatti korlátozások megszűnése, a szabadabb mozgással, a boltok újranyitásával vásárlókat szívnak el az internetes kereskedőktől. Ennek szenvedő alanyaként az Amazon az egy évvel előtti negyedév 96,15 milliárd dolláros forgalmát alig 15 százalékkal tudta megfejelni, a 110,81 milliárd dolláros teljesítmény 800 millióval gyengébb, mint ami a Refinitiv elemző konszenzusában szerepel.

A logisztikai költségek, a beruházások és a bérek emelkedése együttesen alaposan megtépázta az Amazon profittermelő képességét: az üzemi eredmény a bázisidőszak 6,19 milliárd dollárjáról 4,85 milliárd dollárra esett vissza. Az adózott eredmény 6,33 milliárdról a felére, 3,16 milliárd dollárra zuhant. És ez a folyó negyedévben még rosszabb lesz, az üzemi eredmény várakozás a nullától a 3 milliárd dollárig húzódó tartományban lesz „valahol”. Egy éve 6,9 milliárd dolláros üzemi profittal búcsúztatták az évet a negyedik negyedévben.

Az alapító Jeff Bezostól a cég irányítását júliusban átvevő Andy Jassy vezérigazgató is a fent említett költségelemekkel indokolta a felvázolt szerény nyereségkilátásokat. Az sok pénzbe kerül – költségoldalon várhatóan 4 milliárd dollárba –, hogy ne ismétlődhessen meg a 2013-ar blamázs, amikor is a karácsonyi ajándékok egy jelentős része az ünnep után érkezett csak meg a fa alá.  

e-kereskedelem gyorsjelentés Amazon
Kapcsolódó cikkek