A Walt Disney negyedéves bevétele az egy évvel korábbi 14,71 milliárdról csak 18,53 milliárd dollárra emelkedett, nyeresége pedig a méretéhez képest még mindig szerény 159 millióra nőtt a pandémia szorításával jellemzett bázisidőszak 710 milliós veszteségéről. Egy részvényre vetítve (EPS) 37 centes volt a profit, szemben az 51 centes elemzői konszenzussal.
A piac azonnali 5 százalékos árfolyameséssel büntette a terjeszkedési számaiban is gyengén muzsikáló társaságot, amelynek a két éve világhódító útjára indított streamszolgáltatása,
a Disney+ a szeptember végével zárult három hónapban csupán 2,1 millió új előfizetőt tudott felmutatni, feleannyit, mint az egy évvel korábbi időszakban.
Igaz, akkor az otthonukba kényszerült és szórakozásra vágyó emberek milliószámra csatlakoztak a gazdag filmrepertoárral rendelkező szolgáltatóhoz, s a globális piacvezető Netflix előnyéből is jócskán faragni tudott.
A csalódás mértékét jelzi, hogy a FactSet elemzői 10,2 millió új előfizetőt vizionáltak az üzleti év szóban forgó negyedik negyedévére. A mozik újranyitásával az otthoni filmnézés iránti igény természetszerűleg csökkent, de hogy ilyen drasztikusan, az már egy mélyütéssel ért fel a piacnak. Erről persze nem csak a Disney tehet, hiszen komoly és dinamikusan fejlődő riválisokkal – mint a Netflix, az HBO Go, az Amazon Prime vagy a Peacock – kell megküzdenie az előfizetőkért.
Bob Chapek vezérigazgató mindennek ellenére megerősítette céljukat, hogy
a 2024-es üzleti évük végére előfizetői táboruk 230-260 milliósra bővüljön a jelenlegi 118,1 millióról.
Az elemzők ezzel szemben szkeptikusak, szerintük Chapek irreális elvárást fogalmazott meg, s nem vette figyelembe például a Netflix elszívó hatását. Chapek viszont már most offenzívát ígér a streamelhető filmkínálat területén, itt a Star Wars-széria és újabb Marvel-szuperhősök felbukkanása csak csepp a tengerben.
Átprogramozzák és vonzóbbá teszik az iskolába készülő korosztályt megcélzó kínálatukat is. Az új előfizetőket a korábbi nyolc- helyett kétdolláros első hónappal próbálják megnyerni. A Hulut és az ESPN+-t is beszámítva a Walt Disney 179 millió körüli streamelőfizetővel rendelkezik világszerte, miközben a Netflix az év végére elérheti a 222 milliót.
A fizikai és a digitális világ valóságát ötvöző metaverzum megépítésén is gőzerővel dolgoznak a Disney-nél, a nézők a háromdimenziós virtuális térben szemlélői és aktív cselekvői is lehetnek a eseményeknek – vázolta fel a meseszerű jövőképet Bob Chapek.
A témaparkok látogatottsága és bevétele is elmaradt a várakozásoktól,
de itt a járvány hatásaival eleve számolni kellett. A negyedévben újranyithatott valamennyi Disney-komplexum, ugyanakkor a látogatószámot érintő korlátozások érvényben maradtak. Nem kedvez az üzletnek a kínai hatóságok elővigyázatossága sem, amit üzleti szemmel túlbuzgóságként is lehet értelmezni.
A sanghaji Disneylandet például egyetlen Covid-gyanús alkalmazott miatt azonnal bezárták a múlt héten, igaz, az emiatt kieső bevétel már a folyó negyedév bevételi statisztikáját rontja. A jövő viszont reményteli, hiszen az Egyesült Államok a hét elejétől megnyitotta a járvány idejére gyakorlatilag lezárt határait, így a Disney is a turisták özönére számíthat, ahogy a 12 év alattiak oltásának engedélyezése is a kezére játszik.
A témaparkok a negyedévben 640 millió dollár nyereséget termeltek, szemben a várt 942 millióval. A streamüzletág viszont a terjeszkedési és tartalomgyártási költségek növekedése miatt üzemi szinten 630 milliós mínuszt mutatott ki.