Pazar szezont futott az év végén az Amazon. Az e-kereskedelmi óriás 137,4 milliárd dolláros bevételt ért el, ez 9,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, adózott nyeresége viszont 98 százalékos bővüléssel, 14,32 milliárdra hízott. Igaz, ebben benne van a tavalyi év legnagyobb elsődleges tőzsdei bevezetéséből (IPO) származó profit is, amit a Rivian elektromosautó-gyártóban meglévő 20 százalékos részesedésének felértékelődése révén realizált az Amazon. Nem volt rossz a Rivian, 11,8 milliárd dolláros nyereséget könyvelhettek el rajta – adózás előtt. 

A Rivian elektromosautó-gyártóban 20 százalékos részesedése van az Amazonnak Fotó: Michael M. Santiago

 

A társaság felhőszolgáltatási üzletága, az Amazon Web Services (AWS) is brillírozott: árbevételét a bázishoz képest 39,5 százalékkal növelve, 17,72 milliárd dollárral járult hozzá az anyavállalat forgalmához – félmilliárddal meghaladva az elemzői konszenzust –, miközben az üzemi nyereségét 48,5 százalékkal, 5,29 milliárdra gyarapította. Az AWS főként a videójátékok és a távmunka révén jutott pluszbevételekhez, és csütörtökön egy újabb nagy ügyfelet is megszerzett magának: az elektronikai termékeket árusító Best Buy kiskereskedelmi lánccal kötött partneri szerződést. Az AWS megbízhatósága révén méltó versenytársává vált a felhőszolgáltatások terén otthonosan mozgó olyan techóriásoknak, mint az Alphabet, a Salesforce és a Microsoft. Partnerei között tudhatja már többek között a NASDAQ-ot, a Metát, a Qualtricset és a Stellantist is.

A nagy bevételt azonban még mindig az e-kereskedelem és a hozzá kapcsolódó széles körű szolgáltatások hozzák a konyhára. A házhozszállítási rendszert videostreaminggel kombináló Amazon Prime szolgáltatás árát most emeli is a társaság, méghozzá havi 12,99-ról 14,99 dollárra, míg az éves tagság díja 119-ről 139 dollárra változik, s először a február 18-án belépő új tagoknál érvényesítik. 

A cég a hatalmas és költséges fejlesztéseket végzett, hogy a pandémia idején drasztikusan megnőtt forgalmát zavartalanul menedzselni tudja. Bért emelt és időszakos bónuszok, aláírási juttatások kifizetésével láncolta magához az egyre drágább munkaerőt. A szállítási díjak és a növekvő alapanyagköltségek is közrejátszottak az inflációt meghaladó mértékű tarifaemelésben. Úgy látszik egyébként, az Amazon ragaszkodik a 20 dolláros lépcsőkhöz, legutóbb négy éve emelte Amerikában a Prime díjait, akkor 99-ről 119-re, azt megelőzően szintén négy évvel drágított, akkor 79-ről 99 dollárra. A Prime hűségprogramjának több mint 200 milliós előfizetői táborát nem rostálja meg az áremelés, aminek épp ideje volt a szakértők szerint. Ebben a befektetők is egyetértenek velük. 

Fotó: ROLF VENNENBERND / AFP

A kereskedelmi bevételeinek 60 százalékát Észak-Amerikában szerző Amazon összességében a piaci várakozások feletti számokat hozott, és a pozitív tőzsdei hatás nem is maradt el: a részvényárfolyam 17 százalékot ugrott a New York-i zárást követő elektronikus kereskedésben. Ha ezt a pluszt meg tudja tartani a pénteki zárásig, azzal 2009 óta a legnagyobb napi emelkedését érné el az árfolyam. A befektetők kedvét az sem vette el, hogy az Amazon a folyó negyedévre az elemzők 120 milliárd dolláros várakozásánál kisebb, 112 és 117 milliárd közé eső forgalombővülést vetített előre, ami a legjobb esetben nyolcszázalékos éves növekedésnek felel meg.