BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autók helyett inkább profitot gyárt a Toyota

A Toyota és a Honda futószalagjait a folyó üzleti évben 1,1 millióval kevesebb jármű hagyja el, a befektetők mégsem elégedetlenek.

Egyre lejjebb szállítja termelési előrejelzéseit a Toyota: a 2020-at és a tavalyi évet az értékesített járművek darabszáma alapján globális piacvezetőként záró japán társaság szerdán további félmillió autóval kurtította meg a március végével záruló üzleti évének termését. Azaz ha a lezárt üzleti éveket vetnénk össze, akkor a Volkswagen-csoport visszaelőzné a világ legnagyobb autógyártója címét vívott versenyben a japánokat. 

Fotó: TOSHIKAZU SATO / AFP

A lényeg, hogy a Toyota a Covid-járvány miatti betegszabadságolások és termeléscsökkentési intézkedések, valamint a nyomasztó csiphiány miatt csak 8,5 millió gépjárművet gyárt le az üzleti évben, holott eredetileg 9,3 millióval számoltak, s decemberben még rekordot ígérő, egymillió feletti gyártási terveket szövögettek januárra. 

Ám az élet közbeszólt. A cég kommunikációja a bizonytalanságot hangsúlyozza, elsősorban az alkatrészellátásban meglévő anomáliákra visszavezetve a gyengébb teljesítményt. Gyors változást nem is remélnek ezen a fronton. A japánokat az vigasztalhatja, hogy haszonkulcsukon emelni tudtak, így a kevesebb értékesített gépkocsin fajlagosan magasabb nyereséget tudtak elérni. Persze nem annyit, mint a megelőző üzleti évben. 

A krónikussá vált globális járműhiány miatt mint kés a vajon, úgy tudták elfogadtatni kereskedelmi partnereikkel az áremeléseket legfontosabb exportpiacaikon, így Kínában, Európában és Észak-Amerikában.

Az áremelés önmagában nem volt elég, emellett a költségek további radikális lefaragása is hozzájárult a marzsok feltornászásához. 

A japánok kezére játszott a jen gyengülése is, amely az exportbevételek megugrásában is szerepet kapott

Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

Mindent egybevetve a Toyota a kilenc havi adatokra támaszkodva nem látja szükségesnek, hogy korrigálja az üzleti év egészére korábban tervezett 24,3 milliárd dolláros üzemi profitvárakozásán, ami a Refinitiv elemzői konszenzusától nyolc százalékkal marad el. És ez az, ami megnyugtatta a piacot: a Toyota Motor részvényárfolyama egy százalékos pluszban zárt a szerdai tokiói kereskedésben.

A második számú japán autógyártót, a Hondát is ugyanazok a termelési gondok gyötrik, ám a gyenge jen, a költségcsökkentések és az áremelések eredményeként még javítani is tudtak a márciussal záruló üzleti évre várt nyereségtervükön. Üzemi szinten 6,93 milliárd dollárt könyvelhetnek majd el. Reményeik szerint a folyó negyedévben tovább mát nem romlik az alkatrészellátás minősége, így tartani tudták a teljes évre szóló 4,2 milliós termelési tervüket. Ami egyébként az egy évvel korábbi tényadatnál 300 ezerrel kevesebb. A Honda 2021 utolsó három hónapjában 1,98 milliárd dolláros üzemi eredménnyel zárt, ami 17 százalékkal alacsonyabb a bázisidőszakénál viszont majd negyven százalékkal volt jobb a pesszimista elemzői konszenzusnál.

A japán piac bronzérmese, a Nissan is emelt üzemi eredménytervén, e szerint március végén 17 százalékkal magasabb összeg, nevezetesen 1,98 milliárd dollár kerülhet ebbe a rubrikába. Az okok a honi versenytársakéhoz hasonlóak.

Leállások a Fordnál, lassít a Volvo, bizakodik a VW

A csiphiány legfeljebb a második félévtől enyhülhet az autóiparban. A pandémiából való kilábalással olyan pluszkereslet jelentkezett a piacon, amit az időközben a szórakoztatóelektronikai és technikai eszközök gyártóinak kiszolgálása felé elmozdult félvezetőipar nem tud kiszolgálni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.