BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öt éven belül érkezhet a hidrogénhajtású Airbus utasszállító

A világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának több mint 2 százaléka a kereskedelmi repülőzéshez köthető.

Egyre közelebb vagyunk ahhoz, hogy megérkezzen a hidrogéntechnológia légi közlekedésbe. Az Airbus bejelentette, hogy az évtized közepén elkezdheti tesztelni hidrogénhajtású hajtóművét egy módosított A380-as repülőgépen – számolt be róla a CNBC.

A szakértők azt remélik a hidrogéntechnológiától, hogy az új üzemanyagtípusokkal csökken a kereskedelmi célú légi közlekedés károsanyag-kibocsátása.

Az európai repülőgépgyártó óriás keddi közleménye szerint a CFM International hajtóműgyártóval – az amerikai General Electric és a francia Safran a közös vállalkozásával – már javában dolgozik a tesztrepülőgépen, amely egy már használatban lévő hajtómű módosított változatát fogja használni, és emiatt a hidrogén égésénél magasabb hőmérsékletet kell kezelnie.

A tesztrepülések kezdetét 2026-ra teszi az Airbus.

A repülőgépgyártók és a légitársaságok azért igyekeznek csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat, mert jelenleg a világ teljes szén-dioxid-kibocsátásának több mint 2 százaléka ehhez a szektorhoz köthető. Az Airbus már korábban is erőteljesen törekedett a hidrogéntechnológia előtérbe helyezésére. Korábban az volt a várakozás, hogy az ilyen üzemanyaggal működő utasszállító repülőgépek 2035-ben állhatnak forgalomba.

Hidrogénhajtású repülők jelenthetik a megoldást az Airbus vezér szerint

Nem mindenki ért azonban egyet a légiközlekedés szereplői közül Guillaume Fauryval, a hidrogénüzemű gépek a következő évtizedben még biztos nem terjednek el.

Az Airsbus egyik legnagyobb riválisa, a Boeing a fenntarthatóbb repülőgép-üzemanyagokra fókuszál, amelyek jelenleg a légi közlekedés üzemanyag-kínálatának alig 1 százalékát teszik ki, és drágábbak a jelenleg használt hagyományos üzemanyagoknál.

Dave Calhoun vezérigazgató tavaly júniusiban úgy értékelt, hogy 2050 előtt nem számít hidrogénüzemű repülőgépek abban a gépméretben, amelyben cége gondolkodik. Hozzátette, hogy kis méretű gépek esetében korábban megvalósulhat ez a fejlesztés.

A hidrogén használatának egyik fő kihívása, hogy a tároláshoz további berendezésekre lenne szükség, ezáltal tovább nőne a repülőgép súlya, ami miatt csökkentve a gép által szállítható személyek száma, vagy rakomány mennyisége

– hívta fel a figyelmet Richard Aboulafia, az Aerodynamic Advisory repülési tanácsadó vállalat ügyvezető igazgatója.

Az Airbus közleménye szerint pont azért esett a választásuk a világ legnagyobb utasszállító repülőgépére, mert az A380-ason van elég hely a folyékony hidrogéntartályok, és a technológiához kapcsolódó berendezések tárolására.

Üresen repülő szellemjáratok szennyezik levegőnket

Brutális adatok láttak napvilágot az Egyesült Királyság légi közlekedésével kapcsolatban. A koronavírus-járvány miatti első lezárások kezdete, azaz 2020 márciusa, és 2021 szeptember között mintegy 15000 szellemjárat indult útnak az országból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.