BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilőtt a Facebook anyacégének árfolyama

Az utóbbi tíz év legharmatosabb bevételbővülési ütemét produkálta az első negyedévben a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms, ennek ellenére 15 százalékkal erősödni tudott a részvény árfolyama a New York-i tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben.

A Meta Platforms befektetőinek lelkesedését a felhasználói tábornak a gyorsjelentésben közölt s az elemzői várakozásokat felülmúló növekedése váltotta ki. A hirdetők szempontjából legfontosabb mutató, a Facebook felületeit napi rendszerességgel felkereső felhasználók száma ugyanis egy év alatt négy százalékkal 1,96 milliárdra nőtt, tízmillióval többel, mint amennyit a Wall Streeten vártak. 

Kazan,,Russia,-,Oct,31,,2021:,Facebook,Changes,Its,Name
Fotó: Shutterstock

A havonta legalább egyszer a Facebookra ránéző felhasználók száma elérte a 2,94 milliárdot, ez az adat 30 millióval alacsonyabb a vártnál. Az egy részvényre eső nyereség (EPS) 2,72 dolláros értéke viszont 16 centtel jobb a Refinitiv konszenzusánál. A 7,47 milliárd dolláros adózott eredmény ötödével marad el az egy évvel korábbitól, de még így is nagyot vert a 7,15 milliárdos elemzői előrejelzésre.

A kurzus erősödése ugyanakkor inkább csak kozmetikázásnak felelt meg, hiszen a Meta az év eleje óta elveszítette tőzsdei értékének a felét. A Meta februárban, a 2021-es évről kiadott gyorsjelentésében arról számolt be, hogy napi aktív felhasználói tábora a cég fennállása óta első alkalommal zsugorodott, egyszersmind a nehéz üzleti környezetre és a várhatóan gyengébb pénzügyi adatokra is felkészítette a részvényeseit. 

Elsősorban az Apple tavaly tavasszal megszigorított adatvédelmi szabályozására mutogattak, amely a hirdetők számára megnehezítette a célcsoportjuk elérését, a reklámok célba juttatását. Ugyanakkor a feltörekvő konkurencia ügyfél- és hirdetéselszívó hatását is kockázati tényezőként említették, elsősorban a kínai ByteDance-hez tartozó TikTok videómegosztó plaformra utalva. A rossz hírek letargiát váltottak ki a befektetők körében.

HOLLYWOOD, CA - OCTOBER 14, 2020:  TikTok sensation Addison Rae  during the 2020 Billboard Music Awards held at the Dolby Theatre in Hollywood, CA.  (Andrew Gombert / Los Angeles Times)
Fotó: Andrew Gombert / Los Angeles Times / Getty Images

Az ezt most felváltó lelkesedést némileg visszafogta a gyorsjelentéshez fűzött kitekintés, amely 28 és 30 milliárd dollár közé teszi a folyó negyedév várható árbevételét, szemben a Refinitiv 30,63 milliárdos elemzői konszenzusával. Igaz, ezen a téren már az első negyedév sem hozott csodát, a Meta bevétele 27,91 milliárd dollár lett, ami csupán hét százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál és 300 millióval gyengébb a vártnál. Az óvatosság főként az orosz−ukrán háború negatív hatásaira vezethető vissza, a konfliktus visszavetheti a világgazdaság növekedését, ezzel párhuzamosan a hirdetési kedvet.

És ha ez így lesz, akkor a metaverzum létrehozásán fáradozó és arra brutális összegeket költő Meta Platforms is átgondolhatja fejlesztési terveit. Sőt úgy tűnik, erre már sort is kerítettek, hiszen a 2022-es üzleti évre vonatkozó költségkeretükből pár milliárdot máris lefaragtak: a korábbi 90−95 milliárd dollár közötti sávból a 87−92 milliárdosba húzták le várható kiadásaik idei összegét. 

Bőszen költenek viszont részvényeik visszavásárlására, ezen a tételsoron 9,39 milliárd dollár szerepel az első negyedévre vonatkozóan és a program még 29,41 milliárd értékű részvény megvásárlására jogosítja fel a menedzsmentet. A Metánál dolgozók száma 2022 márciusának végén 77 805 fő volt, 28 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.