A héten kedden a réz ára az elmúlt két hét legmagasabb szintjére emelkedett azon befektetői remények miatt, melyek szerint a kínai gazdaságélénkítés növelni fogja a fém iránti keresletet a világ legnagyobb fogyasztójának piacán. Kína, amely a globális fémkereslet mintegy felét adja, fokozza a Covid–19-járványok által érintett iparágak, vállalatok és emberek pénzügyi támogatását. A réz árát támogatta az a hír is, hogy az MMG perui Las Bambas bányája, amely a globális kínálat 2 százalékát adja, április 20-tól felfüggeszti működését az ismétlődő zavargások miatt, melyek során az elszegényedő helyi közösségek egyre szélesebb körű támogatást igényelnek a bányavállalattól. A Southern Copper perui bányája már hat hete zárva van a tüntetőkkel való szembenállás miatt.

Az LME által elismert raktárakban lévő készletek emelkedése visszafogja az árakat, de a globális készletek továbbra is történelmi mélyponton vannak, habár az összes rézkészlet november óta a legmagasabbra, 8150 tonnával, 118 825 tonnára emelkedett. A Shanghai Futures Exchange által elismert raktárakban viszont a készletek két hónapos mélypontra, 88 682 tonnára csökkentek.

Piaci várakozások szerint a bányászott réz kínálata az idén várhatóan 4,4 százalékkal, 22,3 millió tonnára nő éves szinten, 2023-ban pedig 3,5 százalékkal, 23,1 millióra.

Ennek oka a magasabb rézárkörnyezet és a bányaműveletek normalizálódása. A termelés felfutása valószínűleg a réztermelők által a fém feldolgozásáért a kohóknak fizetett, úgynevezett kezelési díjakat is megemeli.

Fotó: Shutterstock

A bányavállalatok természetesen ennek haszonélvezői. A szingapúri DBS Bank szerint a Londoni Fémtőzsdén (London Metal Exchange), amely a rézszerződések széles körben elfogadott referenciaárának piaca, a réz ára az idén várhatóan magas marad, átlagosan tonnánként 9500 dollár, ami 2 százalékos növekedés a 2021-es tonnánkénti 9317-hez képest. Ami a finomított rezet illeti, a bank becslése szerint a termelés az egy évvel korábbihoz képest 3,2 százalékkal, 25,5 millió tonnára nő 2022-ben, főként a kínai és chilei növekedésnek köszönhetően. A kínálat várhatóan tovább emelkedik, éves szinten 3,7 százalékkal, 26,4 millió tonnára 2023-ban.

Ami a keresletet illeti, az a bank becslése szerint 2022-ben és 2023-ban valószínűleg a korábban vártnál alacsonyabb szinten marad az orosz–ukrán háború negatív hatása, a kínai gazdasági lassulás és a magasabb rézárak miatt. A réz iránti globális kereslet 2022-ben 2,8, 2023-ban pedig 2,3 százalékkal nő az előző évhez képest. Ez azon a becslésen alapul, hogy a világgazdaság 2022-ben 4,1, 2023-ban pedig 3,2 százalékkal bővül. Része a várakozásnak, hogy a kínai rézkereslet erőteljesen fellendül, amikor a Covid–19 helyzete javul és a kormány ösztönző politikája beindul.

A hiány a tavalyi 430 000 tonna után csökken ugyan, viszont a kínálat a javulás ellenére továbbra is szűkös marad.

Míg a jelenlegi rézhiány 2022-ben magasan tartja az árakat, a bank arra számít, hogy 2023-ban a piac enyhe többletre vált. Mind a bányászott, mind a finomított rézre vonatkozó kínálati előrejelzéseit a bank az orosz–ukrán háború és a magasabb energiaköltségek miatt a korábbiakhoz képest lefelé módosította.

Mivel a réz iránti hosszú távú kereslet valószínűleg emelkedni fog az elektromos járművekre és a megújuló energiára való fokozódó összpontosítás miatt, valamint a szigorúbb környezetvédelmi, szociális és irányítási előírásokkal járó magasabb termelési költségekkel párosulva, a DBS Bank úgy kalkulál, hogy

a réz ára hosszú távon átlagosan körülbelül 8500 dollár lesz tonnánként.

Az elektromos meghajtás fókuszba kerülése egy másik fém, a lítium piacát is előtérbe helyezi. Április első felében tovább emelkedett a magas nikkelkatóddal rendelkező akkumulátorokban használt lítium-hidroxid ára, tonnánként nyolcvanezer dollár közelében mozog. A hidroxiddal hagyományosan felárral kereskednek a karbonáthoz képest, ami viszont mostanában felzárkózik: a különbség a februári közel tízezer dolláros árkülönbözetről most tonnánként négyszáz dollár körülire csökkent.

A Benchmark Mineral Intelligence szerint a lítium-karbonát és a lítium-hidroxid árának emelkedése Kínában áprilisban egy kis szünetet tartott, de a vegyipari feldolgozók és az akkumulátorgyártók számára, akik a 2022-ben eddig megduplázódott árakkal küzdenek, a nyugalom valószínűleg nem tart sokáig. Az intézet szerint a karbonát árazásának enyhe csökkenése nem egy szélesebb körű piaci korrekciót jelzett, hanem inkább egy átmeneti szünetet, amely a kínai Covid-zárlatok eredményeként következett be. A várakozások szerint az árak májusban tovább emelkednek, ha a vírusellenes intézkedések enyhülnek.

Az elektromos akkumulátorok anyagigényesek.

Egy átlagos elektromos jármű akkumulátorához körülbelül tíz kilogramm lítiumra van szükség. Viszont 5,3 tonna lítium-karbonát ércből egy tonna lítium nyerhető.

Az ércet tehát nemcsak ki kell bányászni a földből, hanem a szükséges tisztasági szintek eléréséhez nagymértékben fel kell dolgozni. Piaci szereplők szerint a bányaipar még nem áll készen arra, hogy olyan hatalmas, tisztított mennyiségben szállítsa ezeket a fémeket, amennyire az akkumulátorgyártóknak szükségük van. Ez azt jelenti, hogy az ellátási lánc 90-95 százaléka még nem is nem létezik. Így nem véletlen, hogy a Tesla is a bányászat területére lép.