Lélegeztetőgépen tartja a román kormány a több sebből vérző állami légitársaságot: a Tarom a bukaresti szállításügyi minisztérium rendelete értelmében 1,9 millió euró állami támogatást kap a koronavírus-járvány okozta kárai fedezésére, miután az Európai Bizottság nemrég úgy ítélte, hogy a segítségnyújtás nem ellentétes az uniós szabályozással.

Sorin Grindeanu közlekedési miniszter szerint a szubvenciót a 2020. július 1-je és december 31-e között a pandémia miatt keletkezett károk fedezésére használhatja a társaság. Emellett Brüsszel még vizsgál egy másik, szintén a Taromnak címzett 85 millió eurós állami támogatást, amit a légitársaság átszervezési programja végrehajtásához használna fel.
Az 1954-ben alapított vállalat hosszú ideje küzd pénzügyi nehézségekkel, amelyek azután sem enyhültek, hogy a román kormány 2020-ban már megítélt számára egy 36,7 millió eurós állami segélyt, tavaly pedig kidolgoztak számára egy 190 millió eurós átszervezési csomagot. A Taromot keményen sújtották a járvány miatt bevezetett korlátozások, de már korábban is sorjáztak nála a gondok: legutóbb a 2007-es évet zárta nyereséggel, azóta folyamatosan veszteségesen működik. A légitársaságnak 2020-ban 454 millió lej (34,5 milliárd forint) vesztesége volt, 2021-ben pedig mintegy 400 milliós, erre az évre 216 millió lejes veszteséget jósolnak.
A Tarom dolgozói áprilisban 35 százalékos béremelésért tüntettek Bukarestben, elégedetlenségüknek hangot adva amiatt, hogy a légitársaságnál legutóbb 2008-ban emelték a fizetéseket, a jelenlegi 1271 dolgozó közül négyszázat minimálbéren foglalkoztatnak. A vállalatnak sürgősen korszerűsítenie kellene a 29 gépből álló repülőgép-flottáját is, ehelyett egyelőre ott tartanak, hogy áprilisban meghirdettek a flottából négy, közel 30 éves Boeing 737-300 gépet 860 ezer és 1,37 millió dollár közötti áron.

Fotó: Alex Nicodim / Anadolu Agency via AFP
Váradi József, a Wizz Air elnök-vezérigazgatója a napokban úgy nyilatkozott, a Wizz Air az egyetlen légitársaság Romániában, amely a pandémia idején naprakészen rendezte tartozásait, miközben a többi vállalat szerinte technikai csődbe került. Mi nem kaptunk semmiféle támogatást, egyedül menedzseltük a likviditásunkat, és időben kifizettünk mindenkit.
Ehhez képest a Tarom vagy a Blue Air anyagi problémákkal küzd, és a csőd felé halad, jelenleg csak az állami támogatásoknak köszönhetően vannak még a piacon” – panaszkodott Váradi József a Monitorul de Cluj kolozsvári román lapnak adott interjúban. Az igazsághoz tartozik, hogy a Wizz Air 2020 tavaszán, a koronavírus-járvány elmélyülésekor a Bank of Englandtől kapott 300 millió font gyorssegélyt likviditása fenntartásához, ezt azonban az idén visszafizették.
Ezzel egy időben a bukaresti kormány jóváhagyott egy határozatot, melynek értelmében hat romániai repülőtér együtt 21,3 millió lejes (1,6 milliárd forint) állami támogatásban részesül. A 2019-ben 200 ezer és hárommillió közötti utast kiszolgáló repterek üzemeltetői kapnak forrást a koronavírus-járvány miatt felmerült pénzügyi nehézségeik leküzdéséhez.
A temesvári, nagyszebeni, jászvásári (Iasi), craiovai, bákói és suceavai repülőtér részesül állami támogatásban, ugyanezek a légi kikötők 2020-ban is kaptak összesen 37 millió lejes dotációt. Tavaly 12 regionális repülőtér részesült 84 millió lejes keretösszegű állami támogatásban Romániában.