Jóllehet a Wizz Air rekordnak számító, 642 millió euró nettó veszteséget könyvelt el 1,66 milliárdos bevétel mellett a március végén lezárt 2022-es pénzügyi évében, ez nagyjából megfelelt a konszenzusnak – írta csütörtökön a Concorde a légitársaság egy nappal korábban megjelent éves beszámolója kapcsán.

Airplanes of Wizzair seen arriving at Krakow Balice Airport as many International flights are canceled due to increased number of Covid-19 cases in Europe Krakow, Poland on January 8, 2021. The airline industry have been badly hit  after global Coronavirus lockdown cut most of international passenger flights. (Photo by Dominika Zarzycka/NurPhoto) (Photo by Dominika Zarzycka / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Dominika Zarzycka / NurPhoto via AFP

Bukta Gábor a befektetőház részvényelemzője a legfontosabb negatívumok között azt emelte ki, hogy a kihasználtság elmaradt a riválisokétól, a magasabb viteldíjak alig ellensúlyozzák a költségemelkedést, az olajfedezetek pedig nem elég hatékonyak, így szerinte a Wizz rövidtávon nem versenyképes.

A korábbi kommentárokkal összhangban a Wizz Air az új pénzügyi év első két negyedére 30 százalék feletti, illetve 40 százalék feletti kapacitásnövekedést tervez, várakozása szerint jövő márciusban 182 repülőgépből álló flottával kíván üzemelni. A teljes férőhely-kapacitás már most is legalább 50 százalékkal meghaladja a 2019-es bázist.

A heti bevételi trend fokozatosan javul, így a jegyértékesítések az elmúlt hetekben a 2019-es eladások 150-160 százalékát tették ki. Ez a hatalmas kapacitásbővítésnek tudható be, és csak 5 százalék körüli viteldíjemelésre utal, ami alig ellensúlyozhatta az elemző véleménye szerint a költségek emelkedését. Az ádáz verseny miatt ugyanakkor továbbra sem tudja emelni jegyárait a cég, mivel a kihasználtság elmarad a Ryanairétől.

Eközben a Wizz Air négy gépe továbbra is Ukrajnában rostokol, habár jó állapotban vannak. A menedzsment arra törekszik, hogy a lehető leghamarabb hazaszállítsa ezeket a repülőket, amelyeknek könyv szerinti értéke együttesen körülbelül 25 millió euró, ez a piaci kapitalizáció kevesebb, mint 1 százaléka.

A kilátások között pedig azt tartja fontosnak az elemző, hogy az első negyedéves foglalások meglehetősen stabilak, és az áprilistól szeptemberig tartó időszakban a viteldíjak már magasabbak, mint a 2019-es árak. Emellett a töltöttségi mutató a második negyedévre visszaállhat 90 százalék fölé. Sőt kedvezőbb feltételekkel új olaj fedezeti pozíciókat vehet fel a Wizz, amely ugyanakkor nem szolgált pénzügyi iránymutatással a pénzügyi évre.

Annak ellenére, hogy a jelentés az elemzők szerint nem tartalmazott meglepetést, a Wizz részvénykurzusa a keddi záróárhoz képest 15 százalékkal zuhant Londonban szerdán. A szektornak ugyanis több kihívással is meg kell küzdenie nyáron, így a szektortól elfordulhatnak a befektetők. Ráadásul hiába óriási a kereslet, kérdéses, hogy a Wizz Air képes lesz-e profitot termelni. Egyrészt az Egyesült Királyság és az EU-országok repterei munkaerőhiánytól és fennakadásoktól szenvednek, másfelől további késések és járattörlések fenyegetik az egész európai szektort, tudniillik a szakszervezetek egyre több országban helyeztek kilátásba sztrájkot.

A Concorde mindenesetre a 2022-es pénzügyi év eredményei ismeretében is semleges marad a Wizz Air részvényeire, nem változtatott 33 fontos célárán sem, pedig a megugró költségek, a nem hatékony olajfedezeti pozíció és az európai légi forgalom zavarai miatt aggályossá vált a pénzügyi teljesítmény alakulása. Az általános, egész iparágat érintő nyomáson túl a Wizz Air ki van téve a régiós devizák leértékelődési kockázatának, valamint az orosz-ukrán háborúnak is. Mivel pedig a menedzsment nem tudott éves pénzügyi iránymutatást adni, a következő napokban vagy hetekben leminősítési hullámra lehet számítani, hiszen a konszenzus 2023-as pénzügyi évre vonatkozó várakozása már túl optimistának tűnik.