A Volkswagen csoport hosszú távú terveinek megvalósításához, az elektromos átálláshoz nem kevés tőkére lesz szükség, ennek előteremtésére a családi ezüst kiárusítására is készen állnak a wolfsburgiak. 

AUTO - TOUR DE CORSE HISTORIQUE - 2018
Fotó: Florent Gooden / AFP

A körülmények azonban finoman szólva sem támogatók. Az orosz–ukrán háború, a száguldó a hűvös lehelete, a sorozatgyártáshoz szükséges alkatrészek szállítása körüli bizonytalanságok közepette elindított tőzsdei bevezetés (IPO) akár rosszul is elsülhet, amit egy ilyen ikonikus márka aligha engedhet meg magának. 

Ott lebeghet előttük egy másik legenda, az Aston Martin elszomorító példája, amely 2018. októberi debütálása óta piaci értékének a 95 százalékát elveszítette, miközben kiváló minőségben gyártja a luxusautóit.

A Porsche terveit közelről ismerő források szerint a társaságnak valószínűleg jelentős árengedménnyel kell piacra dobnia részvényeit, ha tényleg ragaszkodik az IPO-hoz, amely az optimista forgatókönyvek szerint akár 80 milliárd euróra is értékelhetné a német luxussportautó-gyártót. 

A Reuters információi szerint a Porschénál 60 milliárd eurónál húzták meg a fájdalomküszöböt, ami még vállalható lehet az IPO során. Ez alá azonban semmiképp sem mennének, inkább visszalőnék a kibocsátást. A napokban a Porsche felső vezetése ismertette üzleti terveit a befektetőkkel, Lutz Meschke igazgató pénzügyileg rugalmas, felkészült vállalatként jellemezte magukat. 

Nagyon meggyőző nem lehetett. Bár a tavalyi 31 milliárdról az idei 38 milliárd euróra tervezett bevételnövekedést megvalósíthatónak tartja a vállalatvezetés, a befektetők az első fél évben tapasztalt 5 százalékos éves bázisú visszaesés után erről nincsenek szentül meggyőződve. 

26 June 2020, Saxony, Leipzig: A Porsche 911 Carrera 4S stands in the evening light in a drive-in cinema on the circuit of the Leipzig Porsche factory. Photo: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by JAN WOITAS / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Jan Woitas / AFP

Akkor sem, ha a kínai eladások a Covid-járvány visszatérte miatt átmenetileg estek, de ezt pótolni tudják – az ígéretek szerint. Mindenesetre a befektetők eligazodását nem sok minden segíti, a Bernstein Research például a múlt hónapban az 55 milliárd eurótól 100 milliárd euróig terjedő sávban „határozta meg” a Porsche piaci értékét. 

A fair érték az üzemi nyereség termelésének dinamikáját figyelembe véve szerintük valahol 75 milliárdnál lehet. A Bernstein azért oda is szúrt a Porschének, mondván, igaz, hogy kiváló vállalat, de mégsem egy Ferrari. A hátrányos megkülönböztetést a kettejük nyereségtermelő képessége közötti különbséggel indokolta a befektetési tanácsadó.

Oliver Blumét, a Porsche vezérigazgatóját ilyen megjegyzésekkel nem lehet kihozni a sodrából, szerinte pénzbőség uralkodik a piacokon, a cége pedig stabilan hozza a terveket, a Covid-járványból is megerősödve jött ki, a befektetői érdeklődés pedig adott egy sikeres IPO-hoz.

Mások óvatosabban fogalmaznak, igaz, nevüket nem vállalják. Egyikük szerint a Porschének a VW-konszernen belül van az otthona, ott kellene maradnia, az IPO ugyanis hosszabb távon nem teremt valódi értéket. 

Egy másik részvényes a megmérettetés volumenét kritizálta, a befektetőknek felajánlott 12,5 százalékos csomag ugyanis kellően szerény ahhoz, hogy a „külsősöknek” nagyobb befolyást engedjen a Porsche ügyeibe. Hiába fizetnek, kibicek maradnak. A meghatározó szavazati joggal felvértezett Porsche és a Piech család viszont továbbra is megkerülhetetlen marad a VW és a Porsche stratégiáját illető valamennyi döntésnél.

Európa idei legnagyobb tőzsdei ügyletében a következő lépcső a kibocsátásban részt vevő bankházak és tanácsadók augusztus végére elkészülő, a befektetői érdeklődést számszerűsítő anyaga lesz, ennek alapján készülhet el az IPO-hoz szükséges dokumentáció. Maga a kibocsátás a harmadik és negyedik negyedév fordulóján, azaz októberben történhet meg. 

Annyi biztos, hogy a frankfurti tőzsdén, ahol éppenséggel nem taposnak egymás sarkára a befektetők, a Refinitiv adatai szerint idén mindössze 2,3 milliárd dollárnyi tőkebevonás történt, 90 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi volumennél.

Az IPO sikere kiemelten fontos az elektromos átállás finanszírozási folyamatában. A Porsche tervei szerint 2030-ban már autói 80 százalékát elektromotor hajtja majd, ez a mai szint négyszerese.