Története során először csökkent a Tencent negyedéves forgalma, mivel a játékipart sújtó szigorú állami szabályozás és az ismét felfutó koronavírus-esetszámok miatti lezárások érzékenyen érintették a kínai technológiai óriást.

A konglomerátum szerdán 134,03 milliárd jüan – 19,78 milliárd dollár – árbevételt jelentett a június végén zárult negyedévre, három százalékkal kevesebbet, mint tavaly ilyenkor. Az elemzői prognózistól mintegy félmilliárd jüannal ugyancsak elmaradtak a számok.

NBA and Tencent announce five-year partnership expansion, View of the headquarters of Tencent in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 25 July 2019.The National Basketball Association (NBA) and Tencent Holdings Limited, the Exclusive Official Digital Partner of the NBA in China, announced a five-year expansion of their existing partnership today that will see Tencent - the NBA's largest partner outside the U.S. - provide extensive NBA coverage on its platforms through the 2024-25 NBA season, including live NBA games, NBA programming and interactive fan experiences. (Photo by Zhu min / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Fotó: Zhu Min / AFP

A társaság nettó nyeresége ennél lényegesen nagyobb ütést szenvedett el, és 56 százalékkal, 18,62 milliárd jüanra apadt. A szakértők jócskán felülbecsülték a profittermelő képességet, a konszenzusos várakozás ugyanis 25,3 milliárdot vetített előre.

A negyedév során jelentős gazdasági ellenszélben kellett helytállnia az ázsiai nagyvállalatnak. A pandémia újabb hullámának megelőzése érdekében alkalmazott rendkívül szigorú zéró-Covid-politika jegyében több helyi metropolisz is karantén alá került, ami zavarokat eredményezett a világ második legnagyobb gazdaságában. A kínai mindössze 0,4 százalékkal bővült a második negyedévben, a számottevő lassulás pedig a Tencent felhőalapú, fintech- és reklámbevételein is nyomot hagyott.

Emellett a szigorú helyi szabályozás miatt a kínai játékipar is kihívásokkal szembesült,

egy tavaly elfogadott jogszabály értelmében ugyanis a 18 éven aluliak hetente mindössze három órát tölthetnek online videojátékozással. A megjelenés előtt álló címek jóváhagyását pedig 2021 júliusa és az idén április között felfüggesztette az állam. Mindez különösen nagy érvágás a Tencentnek, mert a teljes bevételének mintegy harmada a videojátékokból származik.

A Tencent huszonnégyszeres haszonnal adhat túl Meituan-részvényein

Két legyet ütne egy csapásra a Tencent: Kína legnagyobb techcége a Meituan-pakett eladásával megnyugtatná mind a piaci koncentráció miatt nyugtalan pekingi versenyhatóságot, mind a saját, aggódó részvényeseit.

A belföldi játékipari bevételei így egy százalékkal, 31,8 milliárd jüanra csökkentek, a nemzetközi piacokon pedig hasonló mértékben apadó, 10,7 milliárd jüan bevételt hozott a szegmens, mivel a pandémia lecsengésével az emberek kevesebb időt töltöttek a videojátékozással. A Tencent sikertermékei, a PUBG Mobile és a Honor of Kings is a korábbinál kevesebb bevételt hozott a konyhára.