Erőteljes raliba váltottak a piacok az utóbbi napokban a keleti frontról érkező hírek hatására. A befektetők fellélegeztek az ukrán hadi sikerek nyomán, nem is alaptalanul, hiszen Kijev hatalmas csapást mért az orosz megszállókra az augusztus végén megkezdett villámgyors offenzívával, a legfrissebb ukrán bejelentés szerint nagyjából hatezer négyzetkilométert foglaltak vissza.

eu recession,
Fotó: Getty Images

Mindez pedig a háború új szakaszát indította el, és arra kényszerítheti Vlagyimir Putyint, hogy újragondolja a stratégiáját és a céljait – írja a CNN.

A piacok érzékeny reagálását indokolja, hogy a háború megindítása és az arra adott nyugati szankciós válaszok jelentősen hozzájárultak az energia és a nyersanyagok robbanásszerű drágulásához, beláthatatlan távolságba tolva az normalizálódását, illetve a központi bankok kamatemelési ciklusának végét, így nagy reményeket fűznek a fegyveres konfliktus befejeződéséhez.

Az elemzők azonban továbbra is óvatosságra intenek, részint azért, mert még mindig túl sok a bizonytalanság a háború további lefolyását illetően, részint mert több egyéb probléma nyomasztja a világgazdaságot.

Nagyon nehéz pontosan tudni, hogy mi történik a háborúban, és mik lesznek a következő lépések orosz részről, így azt hiszem, befektetői szempontból nem szabad túlértékelni az eredményes ukrán ellentámadást 

– mondta a CNN-nek Willem Sels, az HSBC privátbanki és vagyonkezelési részlegének globális befektetési igazgatója.

Ráadásul, függetlenül a hadi szerencse alakulásától, az európai gazdaságok aligha tudják elkerülni a recessziót, mivel az energiaárak meredek emelkedése arra kényszeríti a háztartásokat, hogy kevesebbet költsenek a nem létfontosságú cikkekre, emellett a nehézipart gyárbezárási hullám fenyegeti.

A hétfőn közzétett adatok szerint Nagy-Britannia gazdasági teljesítménye stagnált a második negyedévben, miközben a müncheni Ifo Intézet is csökkentette a német gazdaság növekedésére vonatkozó becslését.

Téli felé tartunk

– mondta hétfőn a német intézet előrejelzésekért felelős vezetője. A Frankfurter Allgemeine Zeitung ehhez hozzáfűzte, hogy az ellátási lánc problémái sem szűntek meg, ám azok az energiaárak meredek emelkedése miatt kevésbé láthatók.

A fogyasztók támogatását célzó kormányzati csomagok ugyan segíthetnek a költekezés fellendítésében, lévén 

Nagy-Britannia és az uniós országok mintegy 500 milliárd eurós támogatást nyújtanak a horribilis számlák kifizetéséhez,

 illetve egyéb célok érdekében, a központi bankoknak azonban továbbra is agresszíven kell emelniük a kamatlábakat, hogy az inflációt kordában tartsák. Ez pedig teljesen lefékezi a gazdasági növekedést.

Valószínű, hogy a monetáris politikának a vártnál sokkal tovább kell szigorítania ahhoz, hogy hatékonyan kezelje az inflációt az európai országokban

– jegyezte meg Neil Shearing, a Capital Economics közgazdásza ezzel kapcsolatban hétfőn, a befektetőknek írt jegyzetében.

Az Egyesült Államokat ugyan kevésbé érinti az ukrajnai háború, ám a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve folyamatosan azt kommunikálja, hogy továbbra is kőkemény marad a monetáris politikája.

Kína eközben ingatlanválsággal és a járvány terjedése ellen hozott szigorú korlátozások hatásaival küzd.

A száguldó gázárak és az agresszív monetáris politikai fordulat a globális gazdaságot a recesszió szélére sodorja az idén és a jövő év elején – ezt már Ben May, az Oxford Economics globális makrokutatási igazgatója közölte.

Hozzátette, hogy

a globális recesszió elkerülhető, de a növekedés tartós és jelentős javulása valószínűtlennek tűnik.

Rövid távon pedig tovább rontja a helyzetet az Egyesült Államokban pénteken kezdődő vasutassztrájk, amely napi kétmilliárd dollárjába kerülhet a világ legnagyobb gazdaságának. A tengerentúli tehervasutaknál dolgozó több tízezer munkavállalót képviselő szakszervezetek által meghirdetett munkabeszüntetés az amerikai közlekedési statisztikai hivatal adatai szerint az ország teherszállításának közel 30 százalékát béníthatja meg.

Egy elhúzódó patthelyzet üres polcokat jelenthet a boltokban, ideiglenes bezárásokat a gyárakban és magasabb árakat a különböző fogyasztási cikkek korlátozott elérhetősége miatt – emeli ki a CNN.

A vasúti szállítások jellemzően ősszel ugranak meg, mivel a vállalatok az ünnepi szezon előtt halmozzák fel a készleteket.

A vita egyébként főként a munkavállalók munkarendjét meghatározó szabályok miatt tört ki. A vonatok kétfős személyzetét alkotó mozdonyvezetők és kalauzok közül ugyanis sokaknak a hét minden napján készenlétben kell állniuk, ami nehézzé teszi a szabadidejük kötetlen eltöltését, emellett a munkatársak gyors fluktuációjához vezet.

Mivel a vasúti alkalmazottak esetén a hatályos jogszabályok alapján az Egyesült Államok kongresszusa megakadályozhatja vagy leállíthatja a sztrájkot, az Amerikai Vasutak Szövetsége Washington beavatkozását próbálja kiprovokálni – bár ehhez olyan szintű kétpárti együttműködésre lenne szükség, ami rendkívül ritka.

A fentiek alapján tehát a befektetők nem számíthatnak diadalmenetre, ám sokan azzal vigasztalódnak, hogy legalább a piaci turbulencia a segítségükre lesz.

Mi is a volatilitásra játszunk, tudniillik rengeteg hullámvölgyet és hullámhegyet láthatunk majd

– jegyezte meg végül Willem Sels.