A Netflix streamszolgáltató növelte árbevételét, üzemi nyereségét és előfizetői számát, a saját előrejelzésénél is jobb adatokat közölt ezeken a sorokon a kedd esti amerikai tőzsdezárás után publikált harmadik negyedéves gyorsjelentésében. A bevétel 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi időszakét, és 7,926 milliárd dollár volt. 

Fotó: Chris Delmas / AFP

A Refinitiv elemzői konszenzusa ennél 90 millió dollárral alacsonyabb forgalommal számolt. A dollár gyors erősödése viszont nagyon érzékenyen érintette a bevételei nagy részét külföldről szerző Netflixet, árfolyamhatások nélkül 13 százalékos lett volna a negyedéves forgalombővülés. 

Az üzemi eredmény 1,533 milliárd dollár volt, ami éves összevetésben 12,7 százalékos visszaesést takar, de a vártnál még így is jobb. Az adózott nyereségnél már jóval kisebb az eltérés, 

a Netflix a tárgyidőszakban 1,398 milliárd dolláros tiszta profitja 

csak 3,5 százalékkal marad el a bázisidőszakétól. 

Ez egy részvényre lebontva (EPS) 3,10 dollárt jelent, szemben a tavalyi 3,19 dollárral, viszont sokkal jobb, mint a piac által várt 2,13 dollár. Az üzemi marzs 23,5 százalékról 19,3 százalékra mérséklődött, ami ugyancsak jobb a 16 százalékos prognózisnál.

A világ – a Walt Disney gyorsjelentéséig – minden bizonnyal legnagyobb streamingszolgáltatója a lezárt negyedévben előfizetői táborának egymilliós bővüléssel kalkulált, ehhez képest 2,41 millióval 223,1 milliósra duzzadt globális felhasználói körről számolt be. Még az igencsak telített észak-amerikai piacon is szereztek 110 ezer új előfizetőt, velük együtt már 73,4 millióan vannak.

 

A Netflix tartalmainak fogyasztói köre a novembertől 12 nagy piacán bevezetendő, reklámokkal teliszórt olcsó előfizetői csomag várhatóan kedvező fogadtatása révén tovább nőhet, maga 

a cég az év végére 4,5 millióval több, összesen 227,6 millió előfizetővel számol. 

A Netflix egy év alatt tízmillióval növelte előfizetői számát, erre az idei első negyedév kiábrándító adata, a pandémia idején a streamelésre rákapott előfizetők tömeges lemorzsolódása után kevesen számítottak. A nagy sikerű sorozatok azonban közönségmegtartó erejűnek bizonyultak, különösen a Stranger Things záró szériája és az egy sorozatgyilkost bemutató Szörnyeteg – A Jeffrey Dahmer-sztori tarolt a nézők körében, az utóbbi a Netflix eddigi legnézettebb sorozatává lépett elő.

A gyorsjelentéshez csatolt közleményben a vezetés arra a hívja fel a figyelmet, hogy fő versenytársainak, a Disney-nek és az HBO Maxnak együtt ebben az üzleti évben üzemi szinten mintegy tízmilliárd dolláros veszteséget okoznak a terjeszkedés költségei, miközben náluk ezalatt 5-6 milliárd dolláros nyereség képződik.

Netflix Inc. Illustrations As Streaming Company Dominates Golden Globe Nominations
Fotó: Getty Images

Ami a kilátásokat illeti, az évzáró negyedév bevételén mély nyomot hagy az erős dollár, éves összevetésben 9 százalékos növekedést várnak, konkrétan pedig 7,77 milliárd dollárt. Az óránként 4-5 perces megszakítással járó, havi 6,99 dollárért kínált hirdetéses csomag novemberi startja Rob Hastings vezérigazgató szerint nem hoz jelentős belső átrendeződést az előfizetői táborban, 

az új csomagtól inkább új előfizetők csatlakozását remélik. 

A többi csomag díja ezzel párhuzamosan a megszokott marad, azaz az alapcsomagért, a hirdetésmentes Basicért 9,99 dollárt számláznak ki havonta. Az üzemi marzs az egy évvel korábbi 8,2 százalékról 4,2 százalékra eshet vissza, de a cég ezt normálisnak tartja, mert ebben a negyedévben a legmagasabbak a kiadásaik, a marketinget is az év végén tolják meg. 

Úgy számolnak, hogy ezzel együtt is 

marad 163 millió dolláros adózott nyereségük, ami nem túl húzós ugyan, de több a semminél.

A bivalyerős dollár a teljes üzleti év bevételéből egymilliárd dollárt, üzemi nyereségéből pedig 800 millió dollárt farag le, de ez ellen a Netflix nem tud mit tenni.

A Wall Streeten a zárás követő elektronikus kereskedésben közel 14 százalékkal lőtt ki a Netflix részvényárfolyama, a gyorsjelentés kedvező számait beárazva.