A török versenyhivatal 346,72 millió líra (18,63 millió dollár) bírságot szabott ki a Facebook anyavállalatára, a Metára a versenyjogi szabályok megsértése miatt – írta a török versenyhatóság szerdai közleménye alapján a Reuters.

Facebook - Meta
Fotó: Hakan Nural / Anadolu Agency via AFP

A versenyhivatal megállapította, hogy a Meta erőfölényben volt a közösségimédia-szolgáltatások és az online videóhirdetések területén, ráadásul akadályozta versenytársait azzal, hogy az alapszolgáltatásai, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp által gyűjtött adatokat összevonta.

A Meta Platforms szóvivője elmondta, hogy

a vállalat nem ért egyet a vizsgálat megállapításaival, és minden jogi lehetőséget mérlegelnek.

A török versenyhatóság döntése értelmében a Metának lépéseket kell tennie a verseny helyreállítására az érintett piacokon, és éves tervet kell készítenie arra vonatkozóan, hogy milyen lépéseket tesz a következő öt évben.

A hatóság indoklása szerint a bírság alapja a vállalat 2021-es bevétele volt. Az ítélet ellen az amerikai technológiai óriás 60 napon belül kifogást emelhet.

Kényszerűen, de megválik a Facebook-csoport a vicces gifes Giphytől

Végleges: a brit versenyfelügyelet a Giphy eladására kötelezte a Facebook tulajdonosát, a Metát, mert úgy találták, hogy ez a házasság visszafogja az innovációt a hirdetési piacon. Jöhetnek a kérők.

A török versenyhatóság 2021-ben kezdett vizsgálódni először a WhatsApp, majd a Facebook ellen amiatt, hogy az üzenetküldő alkalmazás arra kérte a felhasználókat, hogy járuljanak hozzá, hogy a Facebook gyűjtse a felhasználói adatokat, például a telefonszámokat és a tartózkodási helyeket, és ezt a változtatást világszerte bevezette.

A közösségi médiavállalatok azután kerültek még inkább a figyelem középpontjába Törökországban, hogy a múlt héten olyan törvényt fogadott el a törvényhozás, amely lehetővé teszi, hogy

akár három évre is börtönbe lehessen zárni újságírókat és közösségimédia-falhasználókat dezinformációnak vagy álhíreknek minősülő anyagok terjesztése miatt.

Elemzők szerint a nagy közösségimédia-vállalatok nem fogják teljes mértékben betartani a törvényt, amely előírja számukra, hogy távolítsák el az ilyen anyagokat, és osszák meg a felhasználói adatokat a hatóságokkal. Ezeket az adatokat sem a Meta, sem a Facebook nem szereti kiadni a hivatalos szerveknek.

Gigabírságot kapott Indiában a Google

Az indiai versenyhatóság három ügyben indított vizsgálatot az amerikai tech óriás ellen, eddig két vizsgálat zajlott le, mindkettőben fizetésre kötelezték az Alphabetet.