BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több régiós piacon is megmérkőzhet jövőre a Mol és a PKN Orlen

A lengyel, a magyar és a szlovák üzemanyag-kiskereskedelmi piacon is élesebb verseny várható jövő évtől a magyar olajtársaság és lengyel szektortársa között 2022-ben nyélbe ütött kútcserés tranzakció következtében.

Élesedhet a verseny jövőre a régiós üzemanyag-kiskereskedelmi piacon a Mol és a lengyel PKN Orlen között. A két meghatározó kelet-közép-európai olajipari szereplő eddig közvetlenül csak Csehországban volt egymás riválisa, a közelmúltban végrehajtott benzinkútcserés tranzakciót követően azonban már a magyar, a szlovák és a lengyel piacon is meg kell küzdeniük egymással a fogyasztók kegyeiért a lengyel Parkiet cikke szerint.

Megérkezett a magyar piacra a PKN Orlen Fotó: Kallus György

Mint ismert, a lengyel PKN Orlennek a helyi rivális Lotos felvásárlása miatt, versenyjogi okokból kellett vevőt találnia egyes eszközeire, köztük a lengyelországi kúthálózatának egy részére. A vevő a Mol, amely a 610 millió dolláros vételárért 417 töltőállomást kap Lengyelországban, amivel a harmadik szereplővé lép elő a helyi üzemanyag-kiskereskedelmi piacon. A tranzakció részeként azonban a PKN is belép a magyar piacra, két lépcsőben 143 töltőállomást átvéve a Moltól. A magyar társaság emellett Szlovákiában is átad mintegy 40 kutat a lengyel versenytársnak.

Fokozódhat a verseny a régióban

A két régiós olajipari szereplő eddig csupán Csehországban számított közvetlen riválisnak, a fenti ügyletsor azonban az ottani erőviszonyokon nem változtat. A lengyel cég 430 benzinkúttal piacvezető marad, a Mol pedig 303 egységgel a második helyen áll. A lengyel mellett a szlovák és a magyar piacon viszont fokozódik a verseny a tranzakciósorozat eredményként a lengyel üzleti lap szerint.

A lengyel piacra való belépést kiindulópontnak tartjuk, és egy erős második pozíció elérésében vagyunk érdekeltek

 – közölte a magyar társaság a Parkiettel.

Ehhez a BP-t kellene megelőznie a Molnak, és további, mintegy 100 lengyelországi benzinkúttal kellene bővítenie a meglévő hálózatát, mivel a brit szektortárs a legfrissebb adatok szerint 565 egységet üzemeltet az országban. A tervezett fejlesztések költségigényéről nem árult el részleteket a magyar társaság, azt viszont elmondták, hogy a lengyel kutak „átmárkázása”, vagyis a Mol-arculat kialakítása egységenként 60–100 ezer dollárba – 22,5–37,6 millió forintba – kerül, azok műszaki állapotától függően.

A PKN Orlen és a Mol benzinkúthálózata
 

Hasonlóan ambiciózus terveket szövöget idehaza az Orlen is. „Szeretnénk megerősíteni a magyarországi üzemanyagpiacon elfoglalt negyedik helyünket, illetve céljaink között szerepel a további növekedés” – közölték a VG.hu korábbi megkeresésére, hozzátéve, hogy a piacra lépéssel a helyi verseny fellendítését is célozzák.

Új piacok a láthatáron

A Mol az említetteken kívül Horvátországban, Romániában, Szlovéniában, Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában és Montenegróban van jelen. Az Orlennek pedig a német és a litván kiskereskedelmi piacon vannak érdekeltségei. Emellett mindketten új piacokra való belépést is fontolgatnak.

A PKN a stratégiája mentén 2030-ra 37-ről 45 százalékra növelné a külföldi töltőállomások arányát a teljes hálózatán belül, miközben a mai, valamivel kevesebb mint 3200 kútból álló értékesítési láncot 3500-ra bővítené, illetve legalább egy új országban is megjelenne.

A lap szerint a Mol is szeretne további akvizíciókat, és nem feltétlenül csak Lengyelországban. 

„Tervezzük a kiskereskedelmi üzletág további fejlesztését is Közép- és Kelet-Európában, ami nemcsak kulcsfontosságú piacunk, hanem az otthonunk is. A nyugati piacok iránt ugyanakkor nem érdekelődünk” – állítja a vállalat.

Fotó: Kallus György

A harmadik negyedévben a PKN kiskereskedelmi üzletága 856 millió złoty (194 millió dollár) EBIDA-t termelt, ami 10 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A Mol fogyasztói szolgáltatások szegmensének EBITDA-eredménye ugyanebben az időszakban 43 százalékkal, 121 millió dollárra esett, elsősorban a régió több államában, köztük Magyarországon is érvényben lévő üzemanyagár-sapka hatására. 

Jelenleg úgy tűnik, hogy ez a fajta szabályozás a múlté, de még időre van szükségünk ahhoz, hogy felmérjük ennek a jövőbeli teljesítményre gyakorolt hatását

 – hangsúlyozta a lengyel lapnak a Mol.

A cég részvényárfolyama mindössze három százalékkal került feljebb 2022-ben, a PKN Orlen papírjai pedig 14 százalékkal értékelődtek le ez idő alatt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.