BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Komoly bajok vannak az Airbusnál

A páneurópai repülőgépgyártó belső problémákkal küzd, a vezérigazgató azonban az ellátási láncokat okolja. Néhány napja feldúltan közölte a vállalat vezetőivel, hogy január után nem ismétlődhet meg a szállítások csökkentése.

Az Airbus vezérigazgatója, Guillaume Faury vezérigazgató szerint figyelmeztető jel, hogy a múlt hónapban 33 százalékkal, 20 repülőre csökkentek a szállítások. A cégvezér világossá tette a vállalat vezetői előtt egy virtuális megbeszélésen, hogy ez többször nem ismétlődhet meg.

A British Airways Airbus A380 landing at London Heathrow Airport, Hounslow, United Kingdom Wednesday 14th December 2022. (
Fotó: Getty Images

A névtelen forrásokra hivatkozó Reuters szerint az általában megfontolt és kimért Faury kifejezetten dühös volt. A világ legnagyobb repülőgépgyártója a héten várhatóan óvatos célokat fog bejelenteni, a források a tavalyi, eredeti 720-as cél fölötti számra számítanak, az elemzők 700-750 közötti repülőgép szállítását várják az idei évre. Az első nagy próbatétel az első negyedév lesz: a beszállítók szerint az Airbus közel 140 gép leszállításra törekszik az év eleji periódusban. 

Viszont ez azt jelenti, hogy a gyenge január után alaposan fel kell pörgetni a gyártást. Bár a koronavírus-világjárványt követően sok vállalat küzd zavarokkal, az iparágban többen kétkedve fogadták, amikor Faury 2019-ben úgy döntött, hogy az ellátási lánc vezetője már nem közvetlenül neki jelent. 2021-ben pedig egy olyan üzemeltetési főnököt nevezett ki, aki katonai téren szerzett hírnevet, de a polgári repülésben jóval kevesebb a tapasztalata.

A források szerint fontosabb lenne a belső problémákat megoldani, nem pedig az ellátási láncra mutogatni.

Úgy vélekedtek, hogy problémás a gyártási folyamat feletti ellenőrzés. Amikor fennakadások merülnek fel, a belső jelentések csak lassan jutnak el az érintettekhez. Mindezt tetézik a sűrű vezetőtávozások és a nyugdíjazások sokasága. Faury azonban mindezek ellenére ragaszkodott ahhoz, hogy az ellátási lánc helyreállítása és az Airbus ipari szerkezetének modernizálása, valamint a karbonsemlegességre való felkészülés kritikus prioritások. A vállalat nem kívánta kommentálni a hírügynökség értesüléseit.

Békét köt az Airbus a Qatar Airwayszel, de a festékügy mindenkin nyomot hagyott

Mindkét fél ragaszkodott a maga igazához, de peren kívül végül sikerült egyezségre jutni az utóbbi évek egyik groteszkbe hajló kártérítési ügyében. A tét hatalmas volt: kétmilliárd dolláros kártérítéssel és megrendeléseinek tömeges lemondásával fenyegette meg a Qatar Airways a páneurópai repülőgépgyártót azután, hogy nem tudott megegyezni vele a légitársaság A350-es utasszállítóinak borításán keletkezett festékhibák garanciális javításáról. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.