Köszönő viszonyban sem volt egymással a két nagy kaliforniai fuvarszervező múlt héten közzétett gyorsjelentése. Amíg az Uber minden idők legerősebb negyedévéről jelentett, addig a Lyft váratlan veszteségekről számolt be. Az Uber árfolyma bő 2 százalékot emelkedett a múlt héten, ezzel szemben a Lyft közel 40 százalékot bukott az utolsó öt kereskedési napon. Csütörtökön a gyorsjelentés hatására az Uber 6 százalékot ment, az egy nappal később jelentő Lyft pedig pénteken 36,44 százalékot zuhant. Tucatnyi Wall Street-i elemző csökkentette a Lyft célárát, féltucatnyi pedig leminősítette a részvényt.

2019 Women's March Los Angeles
LOS ANGELES, CA - JANUARY 19:  Lyft lounge at the 2019 Women's March Los Angeles on January 19, 2019 in Los Angeles, California.  (Photo by Araya Diaz/Getty Images for Women's March Los Angeles )
Fotó: Araya Doheny

Az Uber arról számolt be, hogy a tavalyi utolsó negyedévben 49 százalékkal, 8,6 milliárd dollárra emelkedett a bevétele, ráadásul több sofőrt vonz az a lehetőség, hogy extra bevételre tehet szert hirdetések elhelyezésével. 

Az Uber-felhasználók többet költöttek a cég ételszállítási szolgáltatására

 (Uber Eats), miközben ilyen menüpont nem szerepel a versenytárs Lyft palettáján. Az Uber a negyedévben 595 millió dollár profitot jelentett, szemben az egy évvel korábbi 892 millió dollárral. A folyó negyedévre az Uber 31-32 milliárd dollár foglalást vár, a Wall Street konszenzusa 31,17 milliárd dollár.

Negatív meglepetést okozott a Lyft részvényenként 74 centes korrigált vesztesége, mert az elemzők profitot vártak. Az sem javította a hangulatot, hogy a folyó negyedévben 975 millió dollárt jósol a menedzsment, míg a Wall Street várakozása 1,09 milliárd dolláros bevételi prognózis volt.  

Elemzők szerint a riválisok eredményei közötti tetemes eltérés azt mutatja, hogy

az Uber tovább növelte előnyét a fuvarmegosztó piacon.

Az Uber 68,9 milliárd dolláros piaci kapitalizációja immár több mint 18-szorosa a Lyft 3,73 milliárd dollárjának.

„Aggódunk amiatt, hogy a Lyft nehezen alkalmazkodik a pandémia utáni normalizálódó piaci környezethez, s az Uber hálózati előnye és méretgazdaságossága egyre nyomasztóbb” – mondták a JP Morgan elemzői.

Az elemzőket az is aggasztja, hogy 

a Lyft az alapdíj csökkentésével próbál versenyben maradni, ezzel viszont saját bevételét falja fel,

amely immár nem a fuvarmennyiségtől függ, hanem az árképzéstől. Miközben nő a felhasználók száma, morzsolódik a jövedelmezőség. 

 

Az elmúlt 12 hónapban a Lyft árfolyama 75 százalékot esett, az Uber részvénye pedig 10 százalékot. Ami még nem nagy különbség, de feltűnő, hogy 

az elmúlt fél évben tágra nyílt az árfolyamolló a két papír között.

Az iparágnak idén is emelkedő biztosítási költségekkel kell szembesülnie, ami arra ösztönözte a Lyftet, hogy növelje biztosítási tartalékait, s kivonja a kedvezőtlen biztosítási eseményeket a korrigált bevételi számításaiból. Egyes elemzők aggódnak

a fuvarozási piac regionális eltolódása

miatt. A nyugati part lemarad a világjárványból való kilábalásban, most nagyjából a 2019-es szint 60 százalékát éri el a forgalom. Ami aránytalanul nagyobb hatással van a Lyftre, mint az Uberre – mondják a JP Morgan elemzői.