Új vizekre evezett az Apple, a világ legnagyobb technológiai vállalata magáévá tette a fintech cégek által az utóbbi néhány évben magas színvonalra emelt készülékértékesítési módszert, a BNPL-t. Ez magyarul azt jelenti, hogy vásárolj most és fizess később – részletekben. A keresletélénkítő technika alkalmazását egyelőre a legmegbízhatóbb piacon vezette be az Apple – azaz hazai pályán, az Egyesült Államokban.
Az iPhone-t és társait ingyen lehet hazavinni, de a vételárat hat héten belül, négy részletben rendezni kell. Igaz, kezelésidíj- és kamatmentesen. A felhasználónak saját érdeke, hogy rendben fizessen, egyrészt mentesül az ilyenkor felszámított extra díjról, másrészt a készüléket a távoli letiltás funkcióval működésképtelenné teheti a szívjóságáról nem éppen híres Apple.
A BNPL, azaz a buy now, pay later (vásárolj most, fizess később) szolgáltatás bevezetését először tavaly júniusban jelentette be Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, ám a sorozatos csúszások miatt csak március 28-án startolt el az alkalmazás.
A szegmensben működő fintech cégek súlyos csapásként élhetik meg a pandémia idején fellendült BNPL-iparágat a világ nagy központi bankjainak sorozatos kamatemelései féltérdre kényszerítették, míg a másik oldalon a történelmi rekordokat döntő fogyasztáscsökkentő hatása rontotta az üzletmenetüket.
Az Apple Pay Later tehát lényegében egyfajta kamatmentes kölcsönt biztosít, amellyel konkurenciát állít a bankoknak és a hasonló szolgáltatást már korábban beindító fintech vállalatoknak is, amilyen például a szintén amerikai PayPal vagy az Affirm.
Nálunk még nem, de Amerikában már adja az Apple a veszélyesen csábító ingyenkölcsöntAz Apple új alkalmazása lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy a vásárlásaikat négy egyenlő, kamatmentes részletre osszák fel, amelyek közül az utolsót csak hat hét múlva kell kifizetni, persze egyelőre csak az Egyesült Államokban. |
Az Apple Pay Later esetében, ha valaki például 500 dollárért szeretne venni valamit, a pénztárnál mindössze 125 dollárt vonnak le a számlájáról, majd a következő három 125 dolláros részlet kéthetente esedékes, tehát az utolsó részlet megfizetésére a vásárlás után hat héttel kerül sor.
Apple és a YOLO életérzés
A kiskereskedelemhez és marketinghez értő szakértők most azt találgatják, hogy a pay later szolgáltatás hogyan befolyásolja majd az emberek vásárlási szokásait vagy akár még azt, hogyan gondolkodnak a fiatalok a pénzről. Az Apple célcsoportja a pay laterrel vélhetően a Z generáció tagjai, akik imádnak költekezni, a pénzügyeik miatt pedig kevesebbet aggódnak. Miután sikeresen átvészelték a pandémia miatti lezárásokat, igyekeznek magukba szívni a YOLO (you only live once) életérzést, egyharmaduk pedig naponta egyszer vásárol online felületen. Az amerikai tizenévesek közel 90 százaléka iPhone-t használ, és szinte társadalmi megbélyegzéssel jár, ha valaki más márkát preferál, így nem csoda, hogy a piac sokat vár a társaság pénzügyi innovációjától, a rövid távú (hathetes) vásárlási kölcsönt kamatmentesen kínáló „vásárolj most, fizess később” szolgáltatástól.
A konkurensek felveszik a kesztyűt
A legjobb dolog a kiskereskedők és a vásárlók számára egyaránt az, hogy az Apple Pay Later egyszerűen működik, mindenfajta hókuszpókusz nélkül. A PayPal azonban, úgy tűnik, beleáll a harcba, és megpróbál még kedvezőbb feltételeket kínálni. Az eredetileg és Peter Thiel által alapított, majd az Ebay által kivásárolt fintech vállalat már eddig is nyújtott BNPL-szolgáltatásokat, köztük az úgynevezett Pay in 4-t, amely lényegében ugyanaz, mint az Apple Pay Later: halasztott fizetés négy egyenlő részletben hat hét alatt, kamat- és díjmentesen. A cég most összeállított egy hosszabb, akár kétéves fizetési határidőt is biztosító csomagot. A WebBank közreműködésével kibocsátott Pay Monthly kártyával 199 és 10 ezer dollár közötti vásárlásokat lehet lebonyolítani, a törlesztéseket pedig 6 és 24 hónap között havi részletekben lehet teljesíteni.