Ezer elektromos teherautó leszállítására szóló megrendelést kapott a Volvo Grouphoz tartozó Volvo Trucks a svájci építőanyag-gyártó óriástól, a Magyarországon is tevékenykedő Holcimtől. Ekkora volumenű üzletet még nem kötött a Volvo elektromos haszonjárművekre, de a csoporthoz tartozó többi márka – Mack, Renault, UD Trucks – sem büszkélkedhet hasonlóval. 

A Volvo az Amazont már az ügyfelei között tudhatja.
Fotó: Anne Barth

A kamionokat a következő hét év alatt szállítják le, a megrendelés összegét nem árulták el a felek. Az első 130 teherautót, az elektromos Volvo FH és Volvo FM modelleket 2023 negyedik negyedévében és 2024 folyamán adják át a svájciaknak, akik károsanyag-kibocsátásukat akarják ezen az úton is mérsékelni. 

Az első szállítmányból jut a Holcim nagy-britanniai, németországi és franciaországi leányvállalatainak is. A fennmaradó kontingenst 2030-ig ütemezetten szállítják le, a megrendelő igényeinek megfelelően. 

Akkorra a tervek szerint a Volvo Trucks minden második haszonjárműve elektromos hajtással gördül le a futószalagról. 

A Holcim-üzlet megkötése előtt a Volvo Trucks azzal büszkélkedett, hogy elektromos megrendelésállománya 2023 első három hónapjában éves összevetésben 141 százalékkal nőtt, és a három hónap 486 új megrendelést hozott, a legtöbbjük Hollandiából, Németországból, Norvégiából és Svédországból érkezett. 

Az európai piacot egyelőre uralja a Volvo, amely az első negyedévben hatszáz 16 tonnás vagy annál is nehezebb elektromos tehergépjárművet értékesített, az egy évvel korábbi négyszeresét. A piaci részesedése ezzel 32-ről 50 százalékra nőtt, hasonlóan az Észak-Amerikában elért pozíciójukhoz.

Az elektromos teherautók és munkagépek iránti egyre fokozódó kereslethez igazodva a svédek megkezdték a termelés növelését mindhárom svédországi, valamint a franciaországi, valamint az amerikai üzemükben, és várhatóan az ősztől csatlakozik hozzájuk a cég új, belgiumi gyártóbázisa. 

 

A csoport terveinek végrehajtásához bőséges fedezet van, a Volvo Group ugyanis több mint a triplájára növelte üzemi eredményét az idei első negyedévben. 

A svédek minden működési területükön és valamennyi régióban bővíteni tudták az eladásaikat. Az üzemi profitjuk 18,4 milliárd koronára ugrott (ez 607 milliárd forintnak felel meg), míg a forgalmuk 25 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét, és 131,4 milliárd korona lett (4340 milliárd forint). 

Martin Lundstedt vezérigazgató azzal méltatta az erős eredményeket, hogy a cégcsoport az elektromos átállás közepette jelentkező kihívásokkal is meg tudott birkózni, a beruházásait folyamatosan növeli, szem előtt tartva az akkumulátoros és az üzemanyagcellás fejlesztéseket, ugyanakkor nem hanyagolja el a belső égésű motorok környezetkímélő átalakítását célzó kutatásokat. 

volvotrucks.com
Az üzemanyagcellás Volvo kamion tesztpéldánya sarkkörön túl is járt már.
 Fotó: volvotrucks.com

Mint az a Holcim-féle megamegrendelés is igazolja, az elektromos kamionjaik piacérettek, és a hidrogénnel hajtott járműveik is eljutnak idáig az évtized második felében. Az első hidrogénüzemű kamionjuk tesztpéldánya már a közúti forgalomba gyűjti a kilométereket és a tapasztalatokat.

A Volvo Truck a svéd csoport haszonjárműveket gyártó üzletágát foglalja magában, a személyautókat a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo Cars gyártja, amely független a göteborgi székhelyű csoporttól.