Ha a Wizz Air részvényárfolyama öt éven belül eléri a 120 fontos árfolyamot, a vállalat magyar származású vezérigazgatója 100 millió font bónuszban részesül – derült ki a vállalat vezetésének múlt heti döntéséből. Váradi József szerint ez egy olcsó üzlet a cég számára.
Váradi a The Times brit napilapnak adott interjút, amelyben kiemelte: az ő bónusza valójában eltörpül majd a részvényesek által zsebre tett 10 milliárd font körüli nyereség (ennyivel nőne a részvények összértéke) mögött, így sokkal inkább úgy érdemes rá tekinteni, mintha 1 százalékos sikerdíjat kérne a munkájáért cserébe.
A hatalmas bónusz kifizetésének feltétele, hogy a Wizz Air részvényárfolyama ötszörösére növekedjen öt éven belül.
A cégvezetés ösztönzési módszerét egyes elemzők erősen eltúlzottnak és részben még a brit gyakorlattal szembemenőnek is titulálták. A stratégiát ért kritikákra Váradi úgy reagált:
A kapitalizmusellenes hangok élesen megjelennek az Egyesült Királyságban, de nem csak itt, Európában is egyre jellemzőbb ez a fajta hozzáállás. Nem úgy az Egyesült Államokban.
A magyar üzletember szerint kifejezetten furcsa lenne úgy várni valakitől a sikereket, hogy közben nem fizetik meg munkáját, amelyet a célért elvégez.
Váradi, aki 1989-ben szerezte meg diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen, 2003-ban alapította meg a Wizz Airt Bill Franke amerikai milliárdossal közösen. Az idén 86 éves Franke máig az igazgatótanács elnökeként szolgál.
A potenciális bónuszt kritizálóknak Váradi kiemelte: a Wizz Air fizetési struktúrája úgy van felépítve, hogy a cég sikeréből a legfelső vezetőktől a légiutas-kísérőkig mindenki részesül, így a vállalat sikere valóban minden alkalmazott számára közös célként jelenik meg.
Ez a megfelelő módja az érdekek összehangolásának, így lehet megbizonyosodni arról, hogy mindenki ugyanabba az irányba tolja a szekeret
– emelte ki az üzletember.
A légiutas-kísérők például minden fedélzeti értékesítésből jutalék formájában részesülnek – ez azonban ahhoz vezet, hogy a fedélzeti fogyasztást igyekeznek mindannyian serkenteni. Ezzel Váradi szerint semmi gond nincs, mint mondta: a Wizz Airnél azért fizetünk csak, amit elfogyasztunk.
A Wizz Airt tavaly nyáron kifejezetten sok kritika érte a járatai rendszeres késései miatt (átlagban 46 perc volt), az ilyen és ehhez hasonló kellemetlenségekért járó kompenzációt azonban a Civil Aviation Authority nevű szervezet szerint nem folyósították olyan gyorsan, mint kellett volna. A vádakra reagálva Váradi elmondta: való igaz, korábban előfordult, hogy nem mindenki kapta meg időben a neki járó kompenzációt, de a hasonló jövőbeli helyzetek elkerülésére azóta több új rendszert is bevezettek.
Hatalmas nyereségességi fordulatot hajtott végre a Wizz Air, de Váradi lebeszélte az árfolyamotHiába a vártnál jobb első negyedéves eredmények és az éves nyereség-előrejelzés megerősítése, a Wizz Air árfolyama masszívan esett csütörtök délelőtt Londonban. Ehhez pedig elég volt egy óvatos megjegyzés Váradi József vezérigazgatótól. |
A Wizz Air a jövő évben már 65 millió fős utasforgalomra számít, az évtized végére pedig flottáját a jelenlegi 150-ről 500 repülőgépre növelné.
Váradi alapfizetése 570 ezer font körül alakul éves szinten, az összeget az elért célokhoz mérten kapott bónuszok tovább növelhetik. Ezzel a struktúrával kapcsolatban kiemelte: szerinte ez a forma egyértelműen jobb, mint az a modell, amelyben a cégvezetők teljesítményüktől függetlenül mérhetetlenül nagy összegeket tesznek zsebre havi rendszerességgel.
A cégvezér azt is hozzáfűzte: az ő igazán rendkívüli 100 millió fontos bónusza csak akkor jár majd, ha igazán rendkívüli teljesítményt tesz le érte az asztalra.