Ezernyi cikk született már a súlycsökkentő gyógyszerekről – nem véletlenül. Az elhízott emberek száma drasztikusan nő a Földön: 2030-ra elérheti az egymilliárdot. Ebben pedig a gyógyszergyártók az elmúlt pár évtizedben egyre nagyobb üzletet láttak. Így született meg a dán Novo Nordisk vállalat Ozempic és Wegovy nevű készítménye, amelyek olyan slágertermékké váltak, mint a magyar szocializmus idején a Gorenje hűtők.

Fotó: Liselotte Sabroe / AFP
Az Ozempic és a Wegovy súlycsökkentő készítmény az égbe repítette a Novo Nordisk értékét. A dán gyógyszergyártó Európa második legértékesebb cégévé vált a több mint 400 milliárd dolláros kapitalizációjával.
A vállalatot egyedül az LVMH francia luxusipari óriás előzi meg, amely tavasszal elérte az 500 milliárdos értéket.
A cég készítményeivel hollywoodi sztárok és is fogyott. A héten pedig egy öt éven át tartó kísérletből kiderült, hogy a Wegovy nemcsak fogyaszt, de ötödével csökkentette a szívroham és a szélütés kockázatát a túlsúlyos és elhízott nem cukorbetegeknél a kontrollcsoporthoz képest.
A szárnyalásnak azonban hátoldala is van: a gyártó nem bírja kielégíteni a termékei iránt hirtelen jött, kitartó keresletet.
Lars Fruergaard Jorgensen vezérigazgató elismeri, hogy a vállalat rosszul számította ki az elhízás elleni gyógyszerei iránti igényeket. A Bloombergnek úgy fogalmazott: arra számítottak, hogy a termékeik iránti kezdeti őrület hamar alábbhagy, ami, mint később kiderült, rossz üzleti döntésnek bizonyult. Mára a Novo állítja elő a világ inzulinmennyiségének a felét.
A vállalat ráadásul ellátási problémákba ütközött, ami miatt nem tudta teljes mértékben kihasználni a kezdeti előnyét a rivális Eli Lilly új fogyasztószere, a Mounjaro megjelenése előtt. A verseny pedig tovább éleződik: a két vállalat sikere több tucat másik gyógyszeripari szereplőt késztet hasonló termékek előállítására.
Egyelőre azonban még kielégíthetetlen a kereslet az Ozempic, a Wegovy és a Mounjaro fogyasztóinjekció piacán, ami a Jefferies Financial Group elemzői szerint nemsokára 150 milliárd dollárra nő. Sőt, egyes szakértők úgy vélik, hogy
a súlycsökkentők kategóriája lehet az egyik legjövedelmezőbb ágazat a gyógyszeriparon belül.
Mint ahogyan lenni szokott az új bombasikereknél, az egyszerű kisembernek nehéz ezekhez hozzáférnie. Az Egyesült Államokban például évi 10 ezer dollárba kerül egy kúra a fent nevezett fogyasztóinjekciókból. Ráadásul, mivel a készítmények alapjában véve úgy működnek, hogy csökkentik az étvágyat, a gyógyszereket éveken át szükséges szedni. Ennek ellenére egy kutatás szerint az amerikaiak többsége még egy évig sem használja a csodagyógyszereket.
A Novo Nordisk bekerült a gyógyszergyártók elitjébe
Elemzők várakozásai szerint a dán cég értékesítései idén elérik a 224 milliárd koronát (33,4 milliárd dollárt), ami kétszerese a 2018-asnak amikor piacra dobta az Ozempicet. Ebből a Wegovy és az Ozempic a becslések szerint több mint 4, illetve 12 milliárd dollárt hoz a vállalatnak.
A Novo még 2026-ban is két számjegyű éves nyereségre számít.
A Wegovyt 2021 júniusában engedélyezték az Egyesült Államokban. Az engedély megadásának másnapján a második legnépszerűbb keresés volt a Google-ön. A kereslet messze túlszárnyalta azt, amire a cég előzetesen számított. A terméket tavaly engedélyezték Európában, de készlethiány miatt sokáig csak Dániában és Norvégiában volt kapható. A készítmény Németországban, a kontinens legnagyobb és legjövedelmezőbb piacán július óta elérhető, míg ezzel egy időben Dániában hiánycikké vált.
A Novo elsősorban az amerikai piacra koncentrál, mivel a gyógyszergyártók ott tudják a legmagasabb áron és a legnagyobb profittal értékesíteni a készítményeiket. A dán óriásvállalatot kritika is érte az üzletpolitikája miatt. Az Ozempic havi költsége az Egyesült Államokban a 800 dollárt is meghaladja, míg a fogyasztóinjekciók az Egyesült Királyságban és Németországban átszámítva csupán 94 és 81 dollárba kerülnek.