Kedden teszik le a Rheinmetall új gyárának alapkövét, ahol a német cég az amerikai Lockheed Martin és Northrop Grumman cégek partnereként 2025-től részt vesz az F–35-ös lopakodó bombázók gyártásában – írja a DPA hírügynökség.

Szczecin,poland-october,2020:lockheed,Martin,F-35,,3d,Illustration.
Az F–35-ös lopakodó bombázó. Fotó: Shutterstock

A helyszín az észak-rajna–vesztfáliai Weeze lesz, ahol legalább 400 lopakodó bombázóhoz kívánnak úgynevezett törzsközéprészeket előállítani, ebből 35-öt Németország számára. A szállítás 2026-ban kezdődik.

Csaknem másfél évvel az ukrajnai háború kitörése után ez az első alkalom, hogy egy német védelmi ipari vállalat új gyárat épít a berlini kormány erre a célra létrehozott 100 milliárd eurós különalapja terhére.

„A Rheinmetall részvétele ebben a rangos projektben jó hír Németország számára” – kommentálta a hírt Hans Christoph Atzpodien, a német biztonsági és védelmi ipari cégek szövetségének (BDSV) elnöke. Rámutatott azonban, hogy az ország részesedése a több milliárd eurós értékteremtésből meglehetősen csekély, bár egyelőre nem tudni, mekkora bevételt termelhet a projektből a Rheinmetall. Berlin mindenesetre 8,3 milliárd eurót fizet az atombombák szállítására is alkalmas 35 lopakodó bombázóért, ezért kívánatos lenne, ha több német céget is bevonnának az együttműködésbe, például a karbantartás vagy az egyéb szolgáltatások területén – tette hozzá.

Klaus-Heiner Röhl, a német gazdasági intézet (IW) munkatársa szerint viszont figyelemre méltó, hogy az alkatrészgyártásba beszállhat a Rheinmetall. Ugyanis 400 F–35-öshöz kell törzsalkatrészeket gyártani, amelyből Németország csak 35-öt rendelt – mondta az ipari szakértő. „Ilyen kis részarány mellett az is elképzelhető lett volna, hogy egy másik NATO-államból származó cég kapja meg a lehetőséget.”

A Rheinmetallnak előnyére vált, hogy egyéb védelmi projektekben már régóta partnere az amerikai cégeknek.

Röhl ugyanakkor kifogásolta, hogy a 100 milliárd eurós különalap legnagyobb részét még nem hívták le a német cégek, amelyek ezek szerint nem mernek hosszabb távra tervezni.

A 100 milliárd euró soknak tűnhet, de az évtizedek óta mostohán kezelt Bundeswehr óriási igényeit tekintve még mindig nem elég.

Ráadásul a német hadiipar nem lehet biztos benne, hogy az állam huzamosabb időn át több pénzt fektet a honvédelembe, és így a gyártóüzemek működtetése tartósan nyereséges lesz.

„Eddig nem érkeztek jelzések a politikusoktól a honvédelmi költségvetés rendszeres és jelentős növelésére, ezért a német védelmi vállalatok inkább vonakodnak a beruházástól” – fejtette ki a szakértő.

A keddi szimbolikus alapkőletételre várják Hendrik Wüst (CDU) észak-rajna–vesztfáliai miniszterelnököt is, mivel a legnépesebb szövetségi állam a helyszín elnyeréséért folytatott versenyben győzedelmeskedett, míg Szászország, Alsó-Szászország és Brandenburg üres kézzel távozott.

 

Egy darabig az Airbus is kacérkodott a törzsközéprész gyártásával, ám aztán elállt a szándékától. „Cégünk gazdasági okokból döntött úgy, hogy nem működik együtt az amerikaiakkal” – mondta az Airbus szóvivője.

Az F–35-öst a világ legmodernebb vadászbombázójának tartják, amelynek kulcsszerepe van a nukleáris elrettentési koncepciójában is. Alakja és külső bevonata miatt az ellenséges radarok nehezen észlelik.

Németország 2026-ban kapja meg az első F–35-ösöket, amelyekhez a német pilóták kezdetben az Egyesült Államokban kapnak kiképzést. A repülőgépek 2027-től az észak-rajna–vesztfáliai Büchel légibázison állomásoznak majd.

A 4iG részvényeseként is ismert, illetve idehaza is gyártóbázist fenntartó Rheinmetall részvényei kedden napközben több mint 1 százalékkal, 260 euró fölé erősödtek.