A hagyományos autógyártók valóban későn reagáltak a Tesla és a BYD eladási sikerével egyre nyilvánvalóbb kihívásra, és közülük sokan ma is rövid távú szemlélettel a robbanómotoros autók eladásából származó bevételt igyekeznek maximálni; arra koncentrálnak, amiben erősek.

A kínai BYD hazai pályán már tarolt, most a világpiac bevételére koncentrál. Fotó: Christof Stache

A nagy múltú autógyárak küzdenek azért, hogy megőrizzék relevanciájukat, és a márkaportfólióból adódóan korántsem egyforma esélyű résztvevői az iparág átalakulásának. Kevéssé változott a keresleti oldalon, hogy a prémium- és luxusszegmensben változatlanul sokkal inkább az élményen van a hangsúly, mint a funkción: ez talán leginkább a Volkswagen csoport egyes márkái iránti eladásokra nézve szembetűnő. 

A Volkswagen csoport részvényeinek piaci összértéke – kapitalizációja – 58,5 milliárd euró, 

miközben az eladási és eredményszámokból, elért marzsokból kiindulva a csoport három fontos prémiummárkájának (Audi, Bentley, Lamborghini) összértéke önmagában eléri a csoport egészének jelenlegi piaci értékét.

 

Ráadásul nem lehet mondani, hogy a Volkswagen tétlenül nézné a fiatal elektromosautó-gyárak térnyerését: saját technológiai platformot fejlesztenek, együttműködési megállapodásokat kötnek a nekik hiányzó technológiákkal rendelkező konkurensekkel (legutóbb a kínai Xpeng autógyárral kötöttek stratégiai együttműködési megállapodást). 

Jó eséllyel meg tudják valósítani azt a célt, hogy 2030-ra a prémium- és luxusszegmensben az eladásaik több mint 80 százalékát elektromos meghajtású autók adják (a Porschénél már jelenleg is 50 százaléknál járnak).

Relatív árfolyamváltozások 2023-tól
Tesla, BMW, Mercedes, Volkswagen
Stratégia
 

Az autóipari verseny következő szakasza az elektromos tömegautók szélesebb körű elérhetővé válásával fog bekövetkezni: előreláthatólag 

2025–2026 környékén válhat különösen kiélezetté a verseny a 25-30 ezer euró vételárú autóknál,

ami meghatározó lesz a volumengyártók jövőjére nézve. A Tesla várhatóan ekkorra készül el a jelenlegi modelleknél kisebb, olcsóbb autók gyártására épülő mexikói Gigafactoryvel, így ekkorra kell a nagy múltú autógyártóknak is versenyképes termékkel előállniuk a tömegszegmensben. 

Úgy látom, a Volkswagen képes olyan hagyományos erősségeire építeni, mint a csoporton belüli szinergiák kihasználása, a márka- és modellimázs-építés, valamint jól átgondolt stratégiával rendelkezik piaci pozíciójának erősítéséhez.

 

A Volkswagen részvénye P/E összevetésben nem kimagasló, és az idei évben kifejezetten alulteljesítő még a hagyományos versenytársakhoz képest is. Ehhez hozzávéve a Volkswagen csoport egyes összetevői, márkái által képviselt értéket, a alacsony értékeltsége jó eséllyel az aktuális piaci hangulatnak és az új kihívók piaci esélyeivel kapcsolatos felfokozott várakozásoknak köszönhető – ami nem feltétlenül tükrözi az iparág reális jövőjét.


 

.