BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Inflációra és a repülőgépgyártás lassúságára panaszkodik a fő légiipari beszállító

Elmarad a várt ütemtől az utasszállító repülőgépek gyártása, így kevesebb alkatrészre van szükség, ami csökkenti a beszállítóként tevékenykedő Spirit profitját is. A vállalat a koronavírus-járvány óta nehezen talál magára.

Az utasszállító repülőgépek alkatrészeinek egyik legfontosabb beszállítójának számító Spirit AeroSystems költségeit idén 215 millió dollárral dobta meg a Boeing 787 Dreamliner, valamint az Airbus A220 és A350 repülőgépek vártnál lassabb gyártási folyamata. Helyzetét tovább rontották a sztrájkok, a munkaerőköltségek növekedése, valamint az alapanyagok áremelkedése – jelentette ki Tom Gentile, a vállalat vezérigazgatója egy befektetői konferencián.

Delta Air Lines Airbus A220 In LaGuardia Airport In New York
Fotó: AFP

Gentile szerint a Spirit szerződései nem fenntarthatók, és arra kérte Boeingot, valamint az Airbust, hogy vállaljanak át többet az infláció okozta veszteségekből – írja a Reuters. A cégvezér kiábrándítónak nevezte az Airbus A220-as gyártási ütemét, mivel a Spirit által várt 100 helyett valószínűleg csak 65-70 repülőgép készül el az idén. Korábban azt prognosztizálták, hogy a program 2025-ben lesz nyereséges, azután, hogy legkevesebb

havonta 14 darabot szerelnek össze ebből a típusból.

A késlekedések miatt úgy tűnik, hogy ez nem tartható, és a Spirit is csak később tud profitot realizálni. A Boeing esetében is bizonytalan Dreamlinerek szállítása, ezért a cég tárgyalásokat kezdett a repülőgépgyártókkal. 

Ehhez érdemes hozzátenni, hogy augusztusban a Boeing azonosított egy új problémát 737 MAX repülőgépeknél, amely a repülőgép hátsó nyomáskiegyenlítő válaszfalán  a Spirit által végzett szerkezeti összeszerelési munkálatokból ered. 

A beszállító egyébként nem először hibázott, ezért a 737-esek különösen érzékeny részén lévő, nem megfelelő rögzítőfuratok miatt újra felvetődött, hogy a két cég együttműködése hogyan alakulhat a jövőben. 

Mindez a Spirit eredményén is meglátszik: a második negyedévben ugyan a vállalat nyeresége éves szinten 8,5 százalékkal, 1,36 milliárd dollárra nőtt, de a nettó veszteség 69 százalékkal, 206 millió dollárra emelkedett éves összevetésben.

A Spirit AeroSystems árfolyama 5 éves
 

A vállalat részvényárfolyama Gentile szavai után több mint 7 százalékkal gyengült. A kurzus a koronavírus-járvány előtt 100 dollár felett is járt, azonban a pandémia után bezuhant, és azóta nehezen talál magára. A Spirit vezetői először augusztusban utaltak arra, hogy újra kell tárgyalni a szerződéseket.

Kihasználták alkupozíciójukat, aranyéletük lesz az amerikai pilótáknak

Az American Airlines pilótái is jóváhagyták a munkáltató és a szakszervezet között kötött béralkut, így a három meghatározó légitársaságnál a következő négy év teljes munkabékében telhet el – hacsak a stewardessek fel nem lázadnak. A következő négy évben összesen 9,6 milliárd dollárral többet keresnek majd az American Airlines pilótái.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.