Feleződött a Boeing vesztesége, ám a vártnál így is gyengébb negyedéves eredményről számolt be az amerikai légiipari óriás, amely a 737-es típusú utasszállító gépeire vonatkozó idei gyártási előrejelzését is lejjebb vette a beszállítói problémák miatt.

Washington,,Dc,,United,States,-,Jul,16,,2018:,Boeing,737-7
Fotó: Wirestock Creators

Az arlingtoni székhelyű társaság 1,64 milliárd dollár – részvényenként 2,7 dolláros – veszteséggel zárta a harmadik negyedévet. A tisztított részvényenkénti veszteség 3,26 dollár volt, ami alig több mint fele a tavaly ilyenkor elkönyvelt 6,18 dolláros mínusznál. Az elemzők azonban ennél valamivel szűkebb, 2,96 dolláros veszteségre számítottak.

A bevételek ennél sokkal kedvezőbben alakultak, ezen a soron 13 százalékos növekedésről és 18,1 milliárdos tételről jelentett a társaság, ezzel pedig némileg sikerült felülmúlni a piaci várakozást is.

Típushiba lassítja a népszerű típus gyártását

Kedvezőtlen fordulatot jelent, hogy az időszak során a társaság készpénztermelése is mínuszba fordult, az egy éve megtermelt 2,91 milliárd dollár helyett 310 millió dollárt égetett el a vállalat röpke három hónap alatt. A szakértők 272 milliós pénzkiáramlással számoltak előzetesen.

A társaság azt is bejelentette, hogy idén a tervezettnél kevesebb 737 Max típusú gépet tud leszállítani, a népszerű géptípusnál felfedezett gyártási hibák kijavítása miatt. A korábbi, 400-450 darabos becslés helyett immár csak 375-400 darab 737-es repülőgép átadásával számol 2023-ban a gyártó. 

A lassabb szállítások a Boeing mellett az új, üzemanyag-takarékosabb utasszállító repülőgépek iránt érdeklődő légitársaságok számára is csapást jelent. Az ír fapados Ryanair a közelmúltban éppen a Boeing késedelmes szállításaira hivatkozva ritkította meg téli menetrendjét.

A vállalat ötödével kevesebbet, 70 darabot szállított le legkelendőbb a legkelendőbb géptípusából július és szeptember között, holott egy ideje éppen a gyártás felpörgetésén fáradozik annak érdekében, hogy felgyorsítsa az egymást átfedő biztonsági és világjárvány okozta válságból való kilábalást. A gyártó azonban már a második egymást követő évben szembesült fennakadásokkal, noha a repülőgépek iránti kereslet fellendülőben van.

A Boeing árfolyama 2023-tól
 

Tavaly az egész iparágra kiterjedő ellátási és problémák és munkaerőhiány miatt kényszerült csökkenteni szállítási céljait, idén pedig a 737-esek típushibája lassítja a folyamatot. A júliusban feltárt probléma a Spirit AeroSystems nevű beszállító által, a repülőgép hátsó nyomáskiegyenlítő válaszfalán végzett szerkezeti összeszerelési munkálatokból ered. A hónap elején a társaság kiterjesztette a 737 MAX 8 típusú, legkelendőbb repülőgépeit érintő, rosszul fúrt lyukakból eredő gyártási hiba ellenőrzésének körét.

A szállítási célszámok visszavágása és a 310 millió dolláros készpénzégetés dacára a vezetőség továbbra is 3-5 milliárd dollár közötti szabad készpénztermeléssel kalkulál az idei évre.

A részvényeseket a feleződő veszteség és a közel ötödével megugró bevételek, valamint a menedzsment jövőterve meggyőzhette, a részvényárfolyam ugyanis bő három százalékkal felpattant az amerikai tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben.