A harmadik negyedév is veszteséget hozott a Masterplast számára. A piac visszaesése mélyült, ezért a korábbi negatív hatások még a harmadik negyedévben is fennmaradtak az építőipari anyagokat gyártó magyar vállalatcsoport számára. 

20230123 Sárszentmihály 
Masterplast Nyrt.
Építőanyaggyártó vállalat

Fotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG20230123 Sárszentmihály Masterplast Nyrt.Építőanyaggyártó vállalatFotó: Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Árbevétele 30 százalékkal 38,3 millió euróra csökkent a bázishoz képest, az intenzív verseny és az alacsony gyártási kapacitáskihasználtság továbbra is nyomást gyakorolt a vállalat jövedelmezőségére. Az EBITDA-soron 439 ezer eurós veszteséget számolt el a társaság a tavalyi 5,7 milliós nyereség után, az adózott veszteség pedig közel hatszázezer euró volt az időszakban.

A magyar piac a leggyengébb, a szerényebb idei célok is veszélyben

A legnagyobb, 45 százalékos forgalomvisszaesés Magyarországon tapasztalható, a külföldi piacok ennél lényegesen jobban teljesítenek, bár ott is általános szűkülő trend a jellemző. A megváltozott körülmények között a vállalat a gyártás és az alapanyag készletszintjének optimalizálására, valamint a hatékonyabb energiagazdálkodásra és költségcsökkentésre fókuszált és szervezeti átalakításokat hajtott végre. 

Az alkalmazkodási folyamat a harmadik negyedév végére befejeződött, és a vállalat a negyedik negyedévben már javulást vár, ám az idei évre tervezett eredménycélokat a társaság várhatóan nem fogja elérni, szükség szerint módosítja a 2023-ra vonatkozó előrejelzését az év végi adatok alapján.

Kilenc hónap, 10 millió eurós veszteség

A harmadik negyedévben – 439 ezer euró EBITDA-veszteséget számolt el a társaság –1,1 százalék EBITDA-hányad mellett. Az első kilenc hónapban az EBITDA –2,9 millió euróra süllyedt, –2,6 százalékos EBITDA-hányad mellett. A cég számára kedvező árfolyammozgások javították az eredményt, így 

a társaság harmadik negyedéves adózási utáni eredménye 598 ezer euró veszteség volt, a Masterplast kumulált adózás utáni vesztesége három negyedév után mintegy 9,9 millió euróra rúgott. 

A vállalat vezetése az eredményrontó hatások mérséklődésére számít az utolsó negyedévben és az operatív működésben már pozitív eredményt vár, ami azonban nem fogja ellensúlyozni az elmúlt negyedévek veszteségeit, és a vállalat várhatóan nem éri el a korábban közzétett éves előrejelzésében megadott profitot. A társaság szükség szerint módosítja a 2023-ra vonatkozó előrejelzését az év végi adatok alapján.

 

A Masterplast beruházásai a tervek szerint haladtak. Az idén megvalósult fejlesztések közül az új szabadkai és olaszországi hőszigetelőanyag-gyárakban a próbagyártások zajlanak, a piaci körülmények miatt a termelés elindítását a negyedik negyedévre tolta ki a társaság. Mindeközben a vállalat Németországban sikeresen átadta a hárommillió euróból megvalósult logisztikai csarnok fejlesztési beruházását, amely a német piac hatékonyabb elérését és a piaci pozíciószerzést támogatja. 

A társaság célja, hogy hatékonyan alkalmazkodjon a változó piaci körülményekhez, és folytassa az intenzív beruházási stratégia megvalósítását, különösen a kőzet- és üveggyapot-gyártási projektek terén. Mindemellett a társaság innovatív fejlesztési területe, a moduláris épületelem-gyártó üzletág is lépésről lépésre halad a piacra lépés útján. A társaság az első próbaprojekteket részint a saját beruházásaiban alkalmazva megvalósította, és a továbbiakban már lakóépületek építése is lehetővé válik a környezetbarát, fenntartható építési technológia alkalmazásával.

Az eredményességi fordulat még várat magára

„Az iparági aktivitás Európa-szerte igazi mélypontra süllyedt, a piacokon egyes termékekben nem ritka az 50 százalékos szűkülés sem, a hőszigetelőanyagokkal még relatíve jobb helyzetben vagyunk. Különösen nagy a hazai piac visszaesése, egyértelműen szükség lenne az építőipar, kiemelten az épületenergetikai felújítások támogatására” – jellemezte az építőipar és a Masterplast pillanatnyi állapotát Tibor Dávid a társaság elnöke.

Nehéz most szépnek látni az eredményeinket, de a piaci pozícióink ebben az időszakban is inkább erősödtek, mintsem gyengültek, a partnereink mellettünk vannak

– hangsúlyozta Tibor Dávid.

„Rövid távon az eredményességi fordulat még várat magára, ám közép- és hosszú távon továbbra is kedvezőek a kilátásaink. Az energiapolitikai célkitűzései, különösen a REPowerEU terv és a Fit for 55% intézkedési csomag kapcsán, pozitív környezetet teremtenek a hőszigetelési piacon. Magyarországon a küszöbönálló szabálymódosítások szintén az épületfelújítás és energetikai korszerűsítés felé mozdítják majd az építőipart. Az ellátási láncunkat folyamatosan erősítjük stratégiai beruházásokkal és a következő konjunktúraciklust jóval erősebb pozíciókból tudjuk majd kihasználni” – tette hozzá a vállalatvezető.