Rekordszámú megrendeléssel zárta a tavalyi évet az Airbus, amely eközben az előző évinél 11 százalékkal több repülőgépet szállított le 2023-ban. A francia repülőgépgyártó ezzel már öt éve őrzi piacvezető helyét az amerikai Boeinggal szemben.

Az Airbus több mint 2000 géprendelést kapott tavaly a flottájuk megújítását felgyorsító légitársaságoktól. 
Fotó: AFP

A toulouse-i központú vállalattól a légitársaságok flottamegújítási céljaiktól hajtva összesen 2319 repülőgépet rendeltek a magunk mögött hagyott évben, a nettó megrendelésszám – a lemondásokat is figyelembe véve – 2094 darab volt. 

A társaság tavaly 735 gépet szállított le, ebből  

  • az A220-as típusok 68, 
  • a legnépszerűbb A320-as gépcsalád 571, 
  • az A330-as modellek 32, 
  • az A350-es gépek pedig 64 darabbal járultak hozzá.

A társaság 8598 darab gépre vonatkozó rendelésállománnyal fordult rá 2024-re.

Számos tényező együttesen segítette céljaink elérését, többek között globális termelési rendszerünk rugalmassága és kapacitása, valamint a légitársaságok erőteljes igénye, hogy flottáikat a legmodernebb és leginkább üzemanyag-takarékos repülőgépeinkkel frissítsék fel

– mondta Guillaume Faury vezérigazgató.

Bár a megrendelések az élénk utazási keresletnek köszönhetően a világjárvány előtti szintek fölé szöktek, Faury szerint nem valószínű, hogy az Airbus már idén hozni tudja a 2019-es, mintegy 870 repülőgépet érintő szállítási rekordot. A 2024-es céljait jövő hónapban közli a társaság, amely február 15-én publikálja negyedik negyedéves és 2023-as üzleti beszámolóját.

A társaságnál eredetileg 2023–2025 közé várták a légi közlekedés teljes felépülését, de a keskeny és széles törzsű gépek piacán is sokkal korábban lezajlott ez a folyamat. 

Soha ennyi A320-ast és A350-est nem adtunk még el egy évben, nem is beszélve arról, hogy hét új ügyfelet köszönthettünk az A350-1000-es üzemeltetők között. A légi közlekedés újra a régi, és komoly lendületben vagyunk

– hangsúlyozta Christian Scherer, az Airbus kereskedelmi repülőgépekkel foglalkozó üzletágának vezetője.

Az Airbus árfolyama 2023-tól
 

A 737 MAX és a 737 MAX 9 típusok gyártási problémái miatt gondokkal küzdő rivális Boeing 528 repülőgépet szállított le tavaly, és 1314 nettó új megrendelést könyvelhetett el.

Az Airbus részvényei 2,2 százalékot emelkedtek péntek délelőtt a kedvező teljesítményszámok közzétételét követően.