A JetBlue Airways bejelentette, hogy hivatalosan lemondott a Spirit Airlines bekebelezéséről, miután januárban egy szövetségi bíróság trösztellenes okokra hivatkozva megakadályozta a 3,8 milliárd dolláros felvásárlást. A vállalat a lépést azzal indokolta, hogy a szükséges jogi és hatósági jóváhagyások nem teljesülnek az üzletben meghatározott időpontokban.

(COMBO) This combination of file pictures created on March 07, 2023 shows (L) the tail section of an Airbus 320 operated by Spirit Airlines on March 11, 2019, at Baltimore Washington International Airport; and (R)a JetBlue aircraft at Washington's Dulles International Airport 28 March 2007. The US Justice Department sued to block the $3.8 billion JetBlue-Spirt airline merger on March 7, 2023, saying that the combination harmed consumers and violated antitrust law. Removing Spirit from the travel market "would eliminate the unique competition that Spirit provides" as a low-cost carrier and "leave tens of millions of travelers to face higher fares and fewer options," the Justice Department said in its complaint. (Photo by Jim WATSON and Paul J. RICHARDS / AFP)
Nem jön létre az ötödik legnagyobb amerikai légitársaság. Fotó: AFP

A JetBlue 69 millió dollárt fizet a Spiritnek az akvizíció meghiúsulása miatt. A Spirit külön közleményben erősítette meg, hogy közös megegyezés alapján elállnak az ügylettől, mivel az egyesülést nem tudnák időben lezárni a szabályozási akadályok miatt. A két cég még 2022-ben jelentette be a fúziót, de az amerikai kormány tavaly márciusban bíróságon támadta meg a felvásárlást.

Washington azzal érvelt, hogy az üzlet növelné a jegyárakat és csökkentené a piaci versenyt. A testület januárban a Fehér Háznak adott igazat. A légitársaságok cáfolták a vádakat, majd közölték, hogy fellebbeznek az ítélet ellen és mindent megtesznek az akvizíció sikeres lezárásáért. Névtelenségüket kérő források elárulták a Reutersnek, hogy a JetBlue vezetői valójában megkönnyebbültek a bejelentés után a Spirit egyre romló pénzügyi helyzete miatt.

Sőt, a bennfentesek szerint a JetBlue fontolgatta, hogy a kedvezőtlen változásról szóló záradékra hivatkozva eláll az ügylettől. A döntés a Biden-kormányzat győzelmét jelenti, amely keményen fellépett a légi közlekedésen belüli fúziók ellen. Joe Biden amerikai elnök a korábban Twitter néven ismert X-en történelmi győzelemnek nevezte a felvásárlás meghiúsulását.

A Spirit felvásárlásával 200 repülőgép és 3 ezer pilóta került volna a JetBlue kötelékébe, egyben a cég az ötödik legnagyobb amerikai légitársaság lehetne. A Spirit részvényesei nem örültek a hírnek, a vállalat árfolyama közel 11 százalékkal gyengült. A fapados légitásaság kurzusa az elmúlt években jelentősen gyengült, elemzők szerint az üzlet nélkül csődbe mehet.

A spirit airlines árfolyama
 

A Spirit fogadkozott: elegendő likviditással rendelkezik ahhoz, hogy önállóan is talpon maradjon. Az amerikai kormány gyanakodva figyeli a kis légitársaságok közötti fúziókat, ami ellen igyekszik fellépni. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az amerikai légi közlekedési piacot a négy nagy vállalkozás (United Airlines, American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines) uralja.

Álommeló Budapesten, de alaposan fel kell kötni a gatyát hozzá

Nem sok olyan magyar állami tulajdonú cég működik, amely nemzetközi szinten is meghatározó. Éppen ezért különleges az Aeroplex, amely a maga kategóriájában Európa egyik legnagyobb repülőgép-karbantartója. Az 1992-ben alapított vállalat mintegy 750 főt foglalkoztat és  20 ezer négyzetméter hangárterülettel rendelkezik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.Olyan nagy légitársaságok a partnerei, mint a Wizz Air, a Ryanair vagy éppen a DHL.