Decens összeget kínál a Hawaiian Airlines anyavállalatáért, a Hawaiian Holdingsért versenytársa, az Alaska Air Group, amely a pénteki tőzsdei záróár közel négyszeresét, 18 dollárt fizetne részvényenként, s az adósságállományt is beszámítva 1,9 milliárd dollárt tenne le az asztalra, hogy az amerikai piacon erős gyökerekkel rendelkező légitársaságot megszerezze. 

Takeoff and landing planes at San Francisco International Airport (SFOSAN FRANCISCO, UNITED STATES - JUNE 8: A Hawaiian Airlines plane lands at San Francisco International Airport (SFO) in San Francisco, California, United States on June 8, 2023. Tayfun CoSkun / Anadolu Agency (Photo by Tayfun CoSkun / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP))
A Hawaiian Airlines stabilizálhatja meggyengült anyagi helyzetét a fúzióval.
 Fotó: AFP

Kérdés, mit szól majd ehhez a légi közlekedési szektorban kibontakozó konszolidációs hullám ellen fellépő versenyhatóság, amely attól tart, hogy az ilyen fúziók gyakorta a fogyasztók választási lehetőségeit szűkítik és áremelésekkel járnak, holott épp ellenkező irányba kellene haladniuk az ágazat szereplőinek.

Versenyjogi aggályok: rászállnak a kicsikre

A washingtoni versenyhatóság egy másik esetben sem sokat pepecselt, és a bíróságon támadta meg a JetBlue Airways által a Spirit Airlinesra tett 3,8 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot. Itt még nem született döntés. 

Az igazságügyi minisztérium alá tartozó hatóság amúgy is gyanakodva figyeli a kis légitársaságok közötti fúziókat, noha az amerikai légi közlekedési piac 80 százalékát a négy nagy, azaz a United Airlines, az American Airlines, a Delta Air Lines és a Southwest Airlines uralja.

Marine One, carrying US President Joe Biden, flies above wildfire damage in Lahaina on the island of Maui, in Hawaii on August 21, 2023. The Bidens are expected to meet with first responders, survivors, and local officials following deadly wildfires in Maui. (Photo by Mandel NGAN / AFP)
A Mauit letaroló tűzvész egy időre tönkrevágta a turizmust Hawaiin.
 Fotó: AFP

A Hawaiian helyzete annyiban különleges, hogy 

a légitársaságot sorra érték a csapások, emiatt megroggyant, könnyű prédát jelentve egy felvásárláshoz. 

A Maui szigetén tomboló tűzvész miatt a fő bevételi forrás, a turizmus volumene jelentősen lecsökkent, míg a költségoldalon az egekbe szökött üzemanyagárak, a flottában lévő Airbusok meghibásodásra hajlamos Pratt & Whitney hajtóműveinek javítása miatti járatkiesések nyomán masszív veszteségeket voltak kénytelenek elszenvedni. 

Az Alaska Air biztos a dolgában

A társaság részvényárfolyama az utóbbi 12 hónapban 65 százalékot zuhant. A Hawaiian kiszolgáltatott helyzete kapóra jött az Alaska Airnek, amely a fúzióval 5,1 milliárd dollár piaci értékű légitársasággá nőné ki magát, és az Egyesült Államok és annak egzotikus állama, Hawaii közötti járatok több mint 50 százalékával toronymagas piacvezető lenne ebben a relációban.

Ben Minicucci, az Alaska Air vezérigazgatója szerint Hawaii mindig is a legnépszerűbb turistaparadicsomok közé tartozott, rengetegen járnak ide születésnapot ünnepelni, esküvőt tartani vagy csak kikapcsolódásképpen. 

Alaska Airlines to buy Hawaiian Airlines for $1.9 bn(FILES) An Alaska airlines plane seen at Los Angeles International Airport (LAX) on January 11, 2023. Alaska Airlines announced December 3 that it would buy Hawaiian Airlines for $1.9 billion, consolidating its position as the nation's fifth biggest carrier if it can attain regulatory approval.
Both brands will continue to exist under the terms of the agreement, which could take up to 18 months to finalize, according to a joint press release. (Photo by Daniel SLIM / AFP)
Az Alaska Air Boeingekre építette a flottáját, ahogy a Hawaiian is.
Fotó: AFP

A fúzióval ezt a piacot is kiszolgálnák – tette hozzá, megemlítve: biztosra veszi, hogy 2024 végéig lezárhatják az üzletet, amely ellen komoly versenyjogi aggályok szerinte nem merülhetnek fel, hiszen a kettejük menetrendjében szereplő 1400 járat közül mindössze tizenkettőnél van párhuzamosság. 

A repülőgéppark összetétele is a hazai pálya felé billenne, mivel a Hawaiian a Virgin America 2016-os megvásárlásával megörökölt hajtóműproblémás Airbusoktól megválik, s ősztől már csak Boeingekkel repül, ahogy az Alaska Air 311 darabos flottáját is csak Boeingek alkotják – leszámítva a 42 darab regionális járatokat teljesítő Embraert.

A fúzióval évi 235 millió dolláros megtakarítást tudnának elérni. 

Minicucci a pénzügyi ajánlatukkal kapcsolatban az mondta, hogy az fair, s a Hawaiian éves bevételének 0,7-szeresét jelenti, miközben az iparági átlag 1,7 százaléknál jár.

Pattant a Hawaiian árfolyama 

Ehhez hozzátartozik, hogy a Hawaiian az idei első három negyedévben 159,3 millió dolláros veszteséget hozott össze, de nem volt ez mindig így: a 2010–2019-es, tehát a pandémiát megelőző időszak átlagos üzemi árrése 15 százalékos volt, ehhez szeretnék visszanavigálni a légitársaságot. 

 

A befektetők mindenesetre az egyik oldalon máris lelkesek, a nyitás előtti elektronikus kereskedésben 173 (!) százalékkal hajtották fel a Hawaiian árfolyamát, míg a túloldalról ez már nem mondható el, az Alaska Air részvényei 9,3 százalékkal lettek olcsóbbak a New York-i nyitás előtt. 

Az ügyletet a közlekedési dolgozókat tömörítő szakszervezet (IAM) is szoros figyelemmel kíséri, és beavatkozik, ha a munkavállalók számára negatív hatásokat vél felfedezni – írja a Reuters.