Diageo: süllyesztőben a tequila és a rum, olvadnak a bevételek
Ilyen sem volt még a pandémia óta: csökkentek a minőségi szeszes italok globális piacvezető vállalata, a brit Diageo eladásai. Azonnal büntetett is a piac, a társaság részvényárfolyama 10 százalékkal négy ves mélypontjára zuhant a londoni tőzsdén.

Mondjuk, a zuhanás mértéke túlreagálást sejtet, nem volt arányban az 1,4 százalékos forgalomcsökkenéssel, melynek következtében 20,3 milliárd dollárra esett a cégóriás bevétele.
A Diageo Amerikára panaszkodik
A tequila és a rum őshazájának tekinthető latin-amerikai térség okozta a Diageo fő gondjait, de Afrikában is ritkábban koccintottak az első fél évben a Diageo whiskyjeivel. A forgalomra hatással volt az utóbbi évek történelmi csúcsokat megjáró inflációja, amely az olcsóbb termékek felé terelte az alkoholfogyasztókat, s ennek a Diageo itta meg a levét – írja a Bloomberg.
Debra Crew vezérigazgató is erre panaszkodott, bár a 8 százalékkal 454 millió dollárra emelkedett üzemi eredménnyel nem lehet elégedetlen, azzal viszont igen, hogy ehhez Ázsia 915 millió dollárral járult hozzá, a többi régió viszont kivétel nélkül mínuszban zárta a fél évet.
Különösen fájó a legnagyobb piacon, Észak-Amerikában kimutatott 142 millió dolláros s a latin-amerikai 302 millió dolláros nyereségcsökkenés. Az Egyesült Államokban
- a tequilabevételek 5 százalékkal estek vissza, ezen belül a Casamigosé 22 százalékkal,
- a Johnnie Walker whiskyé 10 százalékkal, mivel a drágább kékről az olcsóbb piros címkés palackok felé tolódott el a kereslet,
- a vodkabevételek 8 százalékkal zsugorodtak (ezen belül a Smirnoff 3, a Cirok 28 százalékkal),
- a Captain Morgan rummárka 6 százalékkal kevesebb bevételt hozott,
- a trendi, előre kevert koktéloknál viszont 15 százalékos volt a bevételbővülés.
Európában a gyorsjelentés a Guinness sörök 18 százalékos bevételnövekedését emelte ki, a töményeladások viszont stagnáltak. A kelet-kelet-közép-európai régióban a Guinness mellett a skót whisky volt a 7 százalékos bevételnövekedés fő hajtóereje.

Debra Crew Kínára is kitért – amely 12 százalékkal több bevételt hozott a fél évben –, utalva arra, hogy lehetne még jobb is a helyzet, mivel ott még mindig tart a Covid-készletek felélése, a bespájzolt szeszmennyiség elkortyolgatása.
A júliussal indult 2025-ös üzleti évre vonatkozó kitekintésében a Diageo nem sok jóval kecsegtet, inkább maszatol: egyetlen számot, se iránymutatást nem közöl, és általánosságban is csak annyit jegyez meg, hogy a fogyasztói környezet továbbra is kihívásokkal lesz teli, és a haszonkulcsok olvadásának hatékony munkával kell elejét venni.


