Ryanair: felzárkóznak a jegyárak, további kedvezményekre már nem lehet számítani
Augusztusban már nem volt szükség arra, hogy újabb árcsökkentésekkel ösztönözze az utazási kedvet a Ryanair, az őszi foglalások enélkül is a vártnál jobban alakultak – derült ki a fapados légitársaság vezérigazgatójának szavaiból. Michael O’Leary a Reuters érdeklődésére hozzátette, hogy az üzleti év nyeresége várhatóan csekély mértékben, de elmarad az egy évvel korábbitól, ám így is „nagyon erősnek” ígérkezik.

O’Leary szerint a szeptemberrel záruló negyedévben az árak desztinációktól függően 5 és 9 százalék közötti mértékben csökkentek éves összehasonlításban, ami a légitársaság szempontjából jelentős javulás a júniussal zárt három hónapban kimutatott, 15 százalékos átlagos jegyárcsökkenéshez képest.
A Ryanair-vezér szerint a jegyárak normalizálódnak
Az árak az elmúlt hetekben már kezdenek visszatérni a normalitáshoz, s O’Leary szerint ez a folyamat novemberig elhúzódhat. Visszatekintve a nyárra elmondta, hogy húzós árengedményeket kellett adniuk ahhoz, hogy teljesíthessék célkitűzéseiket,
a cégnél ugyanis alapelvárás, hogy szék nem maradhat üresen egy járaton sem.
Márpedig a júliusnak 94 százalékos járatkihasználtsággal indultak neki, ezt augusztusra 96 százalékra tudták feltornászni. S bár az utasforgalom augusztusban 8 százalékos emelkedéssel történelmi rekordot döntött, ez az eredménysoron nem nagyon fog meglátszani.
A legnagyobb európai diszkont-légitársaságnak számító Ryanair aktuális előrejelzésében erős nyári forgalomról írt, számokat azonban óvatosságból és szokásától eltérően nem közölt.
Az „erős”, a „nagyon erős” és az „enyhén csökkenő” megfoghatatlan jelzők mellett egy konkrétum szerepelt: a pénzügyi év egészére vonatkozó, 198–200 millió utasról szóló prognózis, amely most is érvényes, s amelyet jövő március végéig ráérnek teljesíteni.
Akkorra kiderülhet, hogy a most „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól
- a Buzzt,
- a Laudát,
- a Ryanairt
- és a Malta Airt
összefogó ír légi közlekedési csoportnál.
A Boeing kálváriáját is megérzi az ír fapados
Az idei terv teljesítéséhez azonban még az is kell, hogy a Ryanair egyedüli repülőgép-szállítója, a Boeing innentől már valóban a szerződés szerint teljesítsen. Erre persze garancia nincs, a céget övező minőségi botrányok után most a 30 ezer amerikai dolgozó bérsztrájkja az újabb rizikó.
Ezzel kapcsolatban Michael O’Leary elmondta, bízik abban, hogy „az előttünk álló három-négy hétben” sikerül megállapodni a munkavállalók követeléseiről, és a következő, Boeing 737-es család legnagyobb befogadóképességű gépe, a MAX 10-es szállításaiban ez nem okoz fennakadást.

Ebből százötvennek kell megérkeznie 2027-től, és ugyanennyire kötöttek ki vásárlási opciót a felek. Gond akkor lesz, ha a típusengedély jövő év második felére ígért kiadása valamilyen okból csúszik.
Az európai légitársaságokat nyáron sújtó viteldíjpánik legrosszabbján már túl vagyunk
– mondta Ruairi Cullinane, az RBC elemzője a Reutersnek, hozzátéve, hogy az utazási hajlandóság javult, és a makromutatók is óvatos optimizmust sugallnak. A pozitív fejlemények az európai légitársaságok utóbbi időben siklórepülésben lefelé szálló árfolyamát is visszafordította, de például a Ryanair esetében még messze van attól, hogy az idén összeszedett 14 százalékos mínuszát ledolgozza.


