A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból folytatott piacfelügyeleti eljárása azt vizsgálta, hogy a PannEr- részvénnyel folytatott tőzsdei kereskedés során 2022 januárjától sérültek-e a piaci visszaélések tilalmára vonatkozó európai uniós rendelet (MAR) előírásai. A pénzügyi felügyelet megállapította, hogy a társaság közgyűlése 2022 áprilisában jelentős arányú saját részvény visszavásárlására hatalmazta fel a társaság igazgatóságát. Az erről szóló közgyűlési határozatot a kibocsátó jogszabályszerűen meg is jelentette az MNB hivatalos közzétételi portálján.
A vizsgálat ugyanakkor feltárta, hogy a PannErgy 2022 májusa és 2023 decembere között olyan volumenű vételi megbízást adott be a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) saját részvényeire, hogy az azok alapján létrejött ügyletek
Az MNB kizárólag azon, szokásos tőkepiaci kereskedéstől eltérő magatartásformákat szankcionálja, amelyek az észszerűen eljáró befektetők befektetési döntéseinek befolyásolására alkalmasak lehetnek. Ezért a PannErgy ügyletei közül kiszűrte azokat, amelyek paraméterei kirívóan eltértek a szokásos tőzsdei kereskedés jellemzőitől.
A jogsértést megvalósító megbízások – a MAR előírásait megsértve – hamis vagy félrevezető jelzést közvetíthettek a PannErgy-részvény tőzsdei kereskedési forgalmának alakulásáról, így sértve a pénzügyi eszközök kereskedésének tisztaságát, átláthatóságát, s ezáltal a tőkepiac integritását. E magatartás kifejezetten alkalmas volt arra, hogy hamis benyomást keltsen a befektetőkben a részvény valós piaci megítéléséről.
Az MNB e jogsértés kapcsán felhívja a figyelmet a MAR 5. cikkében szabályozott, a részvény-visszavásárlási programokra vonatkozó mentesség intézményére. Az ott megjelölt, valamint a kapcsolódó uniós rendeletben szereplő szabályoknak történő maradéktalan megfelelés esetében ugyanis az adott kibocsátó a saját részvények visszavásárlása kapcsán mentesül a bennfentes kereskedelem és a piaci manipuláció tilalma alól. Jelen esetben ugyanakkor az MNB azt állapította meg, hogy a kibocsátó – az erre utaló nyilvános kommunikációja ellenére – a MAR szerinti részvény-visszavásárlási programot ténylegesen nem indított, valójában tehát a piaci manipuláció alóli mentességet biztosító rezsim korlátain kívül cselekedett.
Ha egy kibocsátó – mint az jelen esetben is történt – a MAR 5. cikke szerinti részvény-visszavásárlási program keretein kívül vásárol saját részvényeket, az természetesen nem minősül automatikusan piaci manipulációnak. A nevezett uniós szabályoknak való maradéktalan megfelelés hiányában azonban a kibocsátók a saját részvényeik visszavásárlása kapcsán már nem mentesülnek a jogszabály erejénél fogva a piaci visszaélés tilalma alól, tőzsdei tevékenységüket tehát az általános szabályok szerint kell megítélni.
Kiemelten fontos tehát, hogy a kibocsátók a saját részvényekkel lebonyolított, MAR 5. cikke szerinti részvény-visszavásárlási programon kívüli ügyleteikben a piaci manipulációt generálisan tiltó jogszabályi rendelkezésekre tekintettel fokozott figyelemmel járjanak el. Önmagában a tény, hogy a tranzakciók objektíven hamis vagy félrevezető jelzéseket ad(hat)tak az adott pénzügyi eszköz kínálata, kereslete vagy ára tekintetében, megállapíthatóvá teszi a piaci manipulációt.
Az MNB mindezek okán megtiltotta a PannErgynek a piaci manipulációra vonatkozó rendelkezések ismételt megsértését, emiatt 10 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki rá, és tiltott piacbefolyásolás gyanújával feljelentést tesz.
A bírságösszeg megállapításánál súlyosító körülménynek számított, hogy a kibocsátó cselekményét a tőzsdére bevezetett nyilvános értékpapír kibocsátójaként követte el, ismétlődő jelleggel, több hónapon át. A jogsértés időszakában ráadásul a PannErgy-részvény a Prémium tőzsdei kategóriába tartozott, s szerepelt a BUX és a Bumix indexkosárban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.