Mi a Ferrari titka? Megmutatjuk az üzleti modellt
Októberben mutatták be a nagyközönségnek a Ferrari 3,7 millió dolláros listaárral címkézett új hiperautóját, azzal a meglepő megjegyzéssel, hogy nem eladó. Az F80-as modell a Ferrari történetének legdrágább sorozatgyártású járműve. Mind a 799 darabját vezető ügyfeleknek ígérték. Szerencsés, aki vásárolhatott belőle.

Nem elég a pénz egy csúcs Ferrarihoz
Igazi mérföldkő minden gyűjtő számára – mondta Luc Poirier, montreali ingatlanvállalkozó, aki már 42 Ferrarival rendelkezik.
A pénz nem elég egy csúcskategóriás Ferrari megvásárlásához.
A vevőnek hosszú távú kapcsolatot kell ápolnia a céggel.
Ügyfelei rajongásának kihasználásával, szűkösségen alapuló üzleti modelljével ért el új aranykort a nagy múltú olasz vállalat. Részvényei közel tízszeres emelkedést értek el az évtizeddel ezelőtti első nyilvános kibocsátás óta. Most a Ferrari piaci értéke 90 milliárd dollár, ezzel Európa legértékesebb autógyártó vállalatává válik – annak ellenére, hogy tavaly mindössze 13 752 járművet szállított le a megrendelőknek.
Miközben a Volkswagen piaci kapitalizációja nagyjából 40 milliárd dollárral alacsonyabb, pedig tavaly több mint 9 millió autót adott el. Az európai autóipar nagy részét a gyenge hazai piac, az elektromos járművekre való költséges átállás és a kínai új verseny sújtja. Amiből a Ferrari mit sem érez.
Bevált a Hermès várólistás modellje
Nem autóipari vállalat vagyunk, hanem luxuscég – hangsúlyozta Benedetto Vigna vezérigazgató.
A Ferrari 2015-ös tőzsdei bevezetése idején sok elemző szkeptikus volt azzal kapcsolatban, hogy egy luxus üzleti modell működhet egy autógyártó számára. Mégis bevált a Hermès párhuzam: a francia divatház korlátozza az áhított Birkin kézitáska kínálatát, ami várólistákhoz vezet üzleteiben és hatalmas viszonteladási piacot eredményez. A vásárlók mindenféle más Hermès terméket megvásárolnak, csakhogy feljebb kerüljenek a listán.
A Ferrari luxuspiaci vezetővé válása helyreállította az alapító Enzo Ferrari fiának, Piero Ferrarinak és az olasz Agnelli családnak a vagyonát, amely évtizedekkel ezelőtt átvette a vállalat irányítását a Fiat márkán keresztül. Az IPO-ban mindkét család megtartotta részesedését, amely ma már több milliárd dollárt ér.
Brutális tempót diktáltak tavaly
A luxussportautókat gyártó vállalat profitja ötödével nőtt a február elején közzétett pénzügyi jelentése szerint. A cég minden kitűzött célját teljesítette. Benedetto Vigna vezérigazgató a jó eredményt az erős termékösszetétellel és a személyre szabott autók iránti növekvő kereslettel magyarázta.
A Ferrari 1,53 milliárd eurós profitot ért el 2024-ben, ami éves szinten 21 százalékos növekedés.
Az egész éves nettó árbevétele 6,7 milliárd euró volt, 12 százalékkal bővült az előző évhez képest, és a tavalyi 2,56 milliárd eurós EBITDA-eredménye is 12 százalékkal haladta meg a 2023-ast. Az olasz vállalat ezt a mutatót az idén legalább 2,68 milliárd euróra várja.
Elemzők szerint a kizárólag Olaszországban gyártó vállalat képes lesz kivédeni Donald Trump amerikai elnök magasabb vámjait is. A Ferrari az utolsó negyedévre ígérte első teljesen elektromos autóját.


