Lehet, hogy a légitársaságok panaszkodnak a pandémiát búcsúztató csúcsforgalmukat siratva, az utazásszervezők azonban továbbra is virulnak. Erre eklatáns példa a német TUI friss, kedd reggel publikált gyorsjelentése, amelyben sorjáznak a jó hírek.
Európa legnagyobb utaztató vállalkozásának profitját 2025-ös üzleti évének decemberrel zárult első negyedében főként a szervezett foglalások dobták meg. Úgy tapasztalták, hogy a nyaralni vágyók körében egyre erősebb az igény a csomagban kínált szervezett utakra, közülük is az all inclusive kényeztetést ígérőkre.
Ez pedig számukra is magasabb nyereséget eredményez, a társaság a tárgyidőszakban sorozatban tizedik negyedévben tudta év per év alapon növelni üzemi eredményét, ezúttal a nyolcszorosára, 50,9 millió euróra. Az idei üzleti évében a TUI-nak több, nagyobb kiadással járó egyszeri költsége lesz, ezért Sebastian Ebel, a csoport vezérigazgatója 7–10 százalék közötti profitnövekedéssel is elégedett lenne.
S bár pörög az üzlet – a negyedévben 6 százalékkal több, 3,7 millió ügyfelet szolgáltak ki – mehetne jobban is, ha a TUI charter-légitársasága időben és maradéktalanul megkapná a Boeingtól a megrendelt 737 MAX utasszállítókat. Ettől függetlenül a TUI gépein általában maradt szabad hely,
a kihasználtság az egy évvel korábbi 85 százalékos szinten rekedt.
Ebel reméli, hogy a repülőgépkérdés 2027-re megoldódik. Igaz, ezzel a problémával az amerikai vállalat nincsen egyedül, a Ryanair például évente kénytelen átírni menetrendjét és visszavenni növekedési kilátásaiból a Boeing késedelmes szállításai miatt.
Ez is benne van abban, hogy az utazásszervező repülési üzletága 31 százalékos, 125 millió eurós üzemi veszteséget szenvedett, de a többi üzletág ezt pozitívba tudta fordítani. A Holiday Experiences szegmens ebben kulcsszerepet játszott, itt a tavalyi 114 millió euróról 196 millió euróra nőtt az üzemi profit az első negyedévben.
A szállásfoglalásoknál 66 százalékos volt a pluszban elkönyvelt eredmény (150 millió euró), de a tengerhajózás 40 százalékos profitbővülése (48 millió euró) is besegített.
A saját márkás szállodaláncok mellett többi között
hoteljeit is utasokkal megtöltő csoport negyedéves bevétele 13,2 százalékkal, 4,87 milliárd euróra nőtt. A részvényárfolyam ennél jóval markánsabb, 45 százalékos erősödést ért el, igaz, szeptember óta, köszönhetően részben annak, hogy a TUI kivonult a londoni tőzsdéről, ahol forgalma sem nagyon volt, s cég részvényeivel immár csak a frankfurti börzén lehet kereskedni.
A londoni bevezetést korábban előírták a TUI számára, ez az egyik angol riválisának felvásárlásához kötött feltételek között szerepelt. A TUI sikereihez egy másik riválisának összeomlása is hozzájárult. Az európai piac harmadik legnagyobb utazásszervezőjének, a szintén német FTI csoportnak a tavaly június elején bejelentett csődjéről van szó.
Az FTI a pandémia idején roppant meg, s azután sem tudott talpra állni, sanyarú helyzetében pedig partnerei előre fizetést követeltek tőle, amit már nem tudott finanszírozni. Pedig a német állam a Lufthansához és a TUI-hoz hasonlóan az FTI-nek is mankót tett a hóna alá, ám mindhiába. Az FTI ügyfelei pedig fogták magukat, és jó részük átigazolt az őket tárt karokkal váró TUI-hoz.
A TUI megerősítette idei üzleti terveit, a már említett 7–10 százalékos üzemi profitbővülést 5–10 százalékkal emelkedő bevételből próbálja kitermelni. A turisztikai társaság beszámolt arról is, hogy
a nyári szezonra már útjainak 32 százalékát lefoglalták. Különösen a brit turisták voltak előrelátóak és aktívak
az utóbbi hetekben, ők a 4 százalékkal megemelt díjak ellenére is tömegével foglalták le a nyári időpontokat.
A befektetők a profittermelési dinamika romlásától tartva 8,8 százalékkal verték le a gyorsjelentés publikálását követően a TUI árfolyamát, de lehet, hogy csak idejét látták kiszállni a raliból, s ez okozott most törést a kurzusban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.