Hiába növelte utasforgalmát 9 százalékkal, 44,9 millióra a Ryanair, és alkalmazott átlagosan szerény, 1 százalékos áremelést, nem tudta még eredeti terveivel szinkronba hozni a nyereségtermelő képességét.
Az ír fapados légitársaság tízszeresére, 149 millió euróra gyarapította ugyan tiszta profitját üzleti évének harmadik, decemberrel zárult negyedében, de időarányosan még így is 12 százalékkal a tavalyi szint alatt marad, s a hagyományosan leggyengébb utasforgalmat produkáló évnyitó negyedév garantáltan nem fog segíteni felhúzni ezeket a számokat.
Igaz, a Ryanair eleve alacsonyabb profittal tervezett, s az csak a folyó üzleti év végén, márciusban derülhet ki, hogy „az előző évitől kissé elmaradó, de nagyon erős nyereség” valójában mennyivel tér el lefelé a legutóbbi üzleti évben produkált 1,917 milliárd eurótól. Most 1,94 milliárd eurónál tartanak ugyan, de a folyó negyedév veszteségei minden bizonnyal le fogják húzni az eredményt a bázis alá.
Frissített nyereségprognózisukban 1,55–1,61 milliárd euróra teszik az éves eredményt.
A Ryanair a negyedévben 10 százalékkal, 2,96 milliárd euróra növelte árbevételét, s ehhez mind a jegyárbevételek, mind a kiegészítő szolgáltatások ugyanilyen arányban járultak hozzá. A Ryanair gondjait három tényező okozza:
Az üzemanyagárak volatilis mozgása ellen a Ryanair fedezeti ügyletekkel védekezik, a kiszámíthatóság jegyében kerozinigényének 85 százalékát 80 dolláros hordónkénti áron maximálta a folyó üzleti évben, míg az áprilistól induló, következő pénzügyi évben már 75 százalékot fedezett le, 77 dolláros áron.
A bérköltségek a zavartalan működést garantáló, hosszú távú béralkura visszavezethetően 12 százalékkal, 427 millió euróra ugrottak a negyedévben, de ebben a flottabővítéssel járó létszámnövelés hatása is benne van. És itt érkeztünk el a Ryanair legfájóbb pontjához, ami újabban minden gondjuk kiinduló pontja.
A Boeing ugyanis masszív késedelembe esett a Ryanair-flotta dinamikus bővítését szolgáló szuper energiatakarékos 737-es szállításával. Az amerikaiak korábban a légi katasztrófái miatt a Boeing 737 MAX-okra elrendelt repülési tilalommal, majd a hibák kijavítása után a gyártási nehézségekkel, sztrájkokkal magyarázták, miért nem tudnak időben eleget tenni az egyik legnagyobb és legmegbízhatóbb megrendelőjükkel kötött szállítási szerződésben foglaltaknak.
Kétségtelen, hogy a Boeing a csúszásokért kártérítést fizet az íreknek (is), de ők így a gépek hiányában és a bizonytalanságban nem tudnak normális hosszú távú üzleti tervet készíteni. A pluszforgalmat kiszolgálni hivatott új gépek nélkül a Ryanairnek esélye sincs arra, hogy 2034-re elérje az évi 300 milliós utasszámot, ami a jelenleginek csaknem a duplája.
A hétfő reggel kiadott gyorsjelentésükben
már nem is számolnak azzal, hogy a 2026-os év végére elérnek a megcélzott 210 milliós sarokkőhöz,
ezt a céljukat most négymillióval redukálták. December végén 172 darab Boeing 737 8200 Gamechanger dolgozott a Ryanair 609 darabos flottájában, s most azt remélik, hogy a következő egy évben a megrendelt 210 gépből 29-et át tudnak adni az amerikaiak.
A folyó üzleti év kilátásairól szólva a Ryanair megerősítette, hogy tartható a 198-200 milliós utasszám, ami 9 százalékos növekedés. Szeretnék tartani éves átlagban az iparágban kiemelkedőnek számító, 94 százalékos járatkihasználtságot, amit a harmadik negyedév 92 százalékos adata éppen lefelé húzott.
Bevételeiket 3 százalékkal növelnék, míg üzemeltetési költségeiknél a jelenlegi 8 százalékos pluszt nem lépnék túl. Egyébként ezzel még mindig a riválisai előtt jár a Michael O’Leary vezette piacvezető európai fapados csoport, amely
Az utazni vágyóknak jó hír, hogy a légi közlekedési csoport a kereslethez igazodva nem tervez drasztikus áremeléseket, csak „marginális korrekció” alkalmazására tett ígéretet a folyó negyedévre vonatkozóan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.