Saját fejére illeszti a gyorstöltés koronáját a BYD, amely hétfőn bejelentette, hogy öt perc alatt 400 kilométer megtételéhez elegendő energiát tud bepréselni az új, a következő hónaptól megvásárolható Han L szedánjának a maga által gyártott akkumulátorába.
A szakmai elismerést az üzleti is követte, az új generációs kínai autógyártás piacvezetőjének részvénye kedden 6 százalékos pluszban nyitott a hongkongi tőzsdén, történelmi rekordra repítve az árfolyamot. A BYD értéke ezzel megközelítette a 162 milliárd amerikai dollárt, azaz a kínai cég már többet ér, mint
együttvéve. Ilyen kilövés persze a Tesla esetében is volt, a realitásoktól elrugaszkodott árfolyam csak az jelzi, hogy a befektetők mennyire taksálják a vállalatot, s nem azt, hogy az valójában mennyit is ér. A kettő között szakadéknyi különbség is kialakulhat, tápot adva a spekulációknak.
A villámnál is gyorsabb, a Super e-Platformhoz adaptált töltési technológia tömeges elterjedése a BYD vezetése szerint végképp eloszlathatja azokat a kételyeket, amelyek máig élnek a benzines járművek megtankolását etalonként tekintő autóvásárlók fejében.
Ha a benzinkútnál megszokott idő alatt egy villanyautót is fel lehet simán tölteni, azzal nagyot nyer az elektromos átállás folyamata. Más kérdés, hogy az 1000 kilowatton dolgozó infrastruktúra mennyire gyorsan terjeszthető el – elsőként természetesen Kínában.
Erre válaszul a BYD bejelentette, hogy négyezer egységből álló töltőhálózatot épít ki, de ennek menetrendjével és költségeivel kapcsolatban azonban nem bocsátkozott részletekbe.
Mindenesetre lesz helye annak az 5,6 milliárd dollárnak, amit a hongkongi tőzsdén eladott új részvényeiért kapott a befektetőktől a hó elején.
A másik kérdés, hogy a technológia alkalmazása milyen ütemben degradálja az akkumulátorokat. A harmadik pedig az, hogy a cég milyen felárat érvényesít a technológiát integráló autóiban, azaz egyáltalán megéri-e, az az ötperces időnyereség, amelyet a BYD kínál az eddigi rekorder Li Auto technológiájához képest.
Utóbbinak 12 perc kell ahhoz, hogy 500 kilométerre elegendő áramot tuszkoljon a CATL által szállított akkumulátorokba. Ezen lépett túl most a BYD az ötperces rekordjával.
Ennyire még Kínában sem siethetnek az emberek, a töltés idejére kikért kávénak ideje sem lesz kihűlni.
A Tesla egykor etalonként szolgáló Superchargerei pedig már-már a futottak még kategóriába süllyednek, náluk 275 kilométerre elegendő energiát 15 perc alatt lehet vételezni. A Teslánál még a Mercedes is fürgébb, a Bloomberg összehasonlító adatai szerint náluk 10 perc kell 325 kilométernyi útravalóhoz.
A felárral kapcsolatos kérdésre az új töltési technológiát alkalmazó modellek árával felelt a BYD, amely a Han L szedán és a Tang L városi terepjáró alapárát 37 338 dollárban, illetve 38 720 dollárban határozta meg (13,59, illetve 14,09 millió forint).
Eugene Hsiao, a Macquarie Capital autóipari elemzője szerint a BYD jó úton jár azzal, hogy az elektromos autóra váltással szembeni egyik fő akadályt, a töltés lassúságát eltakarítja az útból, s ezzel egyfelől versenyegyenlőséget teremt, másrészt a technológiát integráló saját modelljei felé tereli a potenciális vásárlók figyelmét.
BYD: a németeknél az előny a harmadik európai üzem megszerzéséért
A BYD három európai üzemmel lefedné a kontinens piacát, s az előkészületek már javában folynak a legújabb beruházás elindításához. A kínaiak számára fontos, hogy „baráti” országba vigyék a projektet. A BYD a németeket favorizálja, de végső döntés még nem született.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.