
Villámtöltés BYD-módra – már egy kávéra se lesz idő az e-tankoláshoz
Saját fejére illeszti a gyorstöltés koronáját a BYD, amely hétfőn bejelentette, hogy öt perc alatt 400 kilométer megtételéhez elegendő energiát tud bepréselni az új, a következő hónaptól megvásárolható Han L szedánjának a maga által gyártott akkumulátorába.

A szakmai elismerést az üzleti is követte, az új generációs kínai autógyártás piacvezetőjének részvénye kedden 6 százalékos pluszban nyitott a hongkongi tőzsdén, történelmi rekordra repítve az árfolyamot. A BYD értéke ezzel megközelítette a 162 milliárd amerikai dollárt, azaz a kínai cég már többet ér, mint
- a General Motors,
- a Ford
- és a Volkswagen
együttvéve. Ilyen kilövés persze a Tesla esetében is volt, a realitásoktól elrugaszkodott árfolyam csak az jelzi, hogy a befektetők mennyire taksálják a vállalatot, s nem azt, hogy az valójában mennyit is ér. A kettő között szakadéknyi különbség is kialakulhat, tápot adva a spekulációknak.
A villámnál is gyorsabb, a Super e-Platformhoz adaptált töltési technológia tömeges elterjedése a BYD vezetése szerint végképp eloszlathatja azokat a kételyeket, amelyek máig élnek a benzines járművek megtankolását etalonként tekintő autóvásárlók fejében.
A BYD hagyott még nyitott kérdéseket
Ha a benzinkútnál megszokott idő alatt egy villanyautót is fel lehet simán tölteni, azzal nagyot nyer az elektromos átállás folyamata. Más kérdés, hogy az 1000 kilowatton dolgozó infrastruktúra mennyire gyorsan terjeszthető el – elsőként természetesen Kínában.
Erre válaszul a BYD bejelentette, hogy négyezer egységből álló töltőhálózatot épít ki, de ennek menetrendjével és költségeivel kapcsolatban azonban nem bocsátkozott részletekbe.
Mindenesetre lesz helye annak az 5,6 milliárd dollárnak, amit a hongkongi tőzsdén eladott új részvényeiért kapott a befektetőktől a hó elején.
A másik kérdés, hogy a technológia alkalmazása milyen ütemben degradálja az akkumulátorokat. A harmadik pedig az, hogy a cég milyen felárat érvényesít a technológiát integráló autóiban, azaz egyáltalán megéri-e, az az ötperces időnyereség, amelyet a BYD kínál az eddigi rekorder Li Auto technológiájához képest.

Utóbbinak 12 perc kell ahhoz, hogy 500 kilométerre elegendő áramot tuszkoljon a CATL által szállított akkumulátorokba. Ezen lépett túl most a BYD az ötperces rekordjával.
Ennyire még Kínában sem siethetnek az emberek, a töltés idejére kikért kávénak ideje sem lesz kihűlni.
A Tesla egykor etalonként szolgáló Superchargerei pedig már-már a futottak még kategóriába süllyednek, náluk 275 kilométerre elegendő energiát 15 perc alatt lehet vételezni. A Teslánál még a Mercedes is fürgébb, a Bloomberg összehasonlító adatai szerint náluk 10 perc kell 325 kilométernyi útravalóhoz.
Nem kérnek horribilis felárat az újdonságért
A felárral kapcsolatos kérdésre az új töltési technológiát alkalmazó modellek árával felelt a BYD, amely a Han L szedán és a Tang L városi terepjáró alapárát 37 338 dollárban, illetve 38 720 dollárban határozta meg (13,59, illetve 14,09 millió forint).
Eugene Hsiao, a Macquarie Capital autóipari elemzője szerint a BYD jó úton jár azzal, hogy az elektromos autóra váltással szembeni egyik fő akadályt, a töltés lassúságát eltakarítja az útból, s ezzel egyfelől versenyegyenlőséget teremt, másrészt a technológiát integráló saját modelljei felé tereli a potenciális vásárlók figyelmét.
BYD: a németeknél az előny a harmadik európai üzem megszerzéséért
A BYD három európai üzemmel lefedné a kontinens piacát, s az előkészületek már javában folynak a legújabb beruházás elindításához. A kínaiak számára fontos, hogy „baráti” országba vigyék a projektet. A BYD a németeket favorizálja, de végső döntés még nem született.
Ajánlott videók

Olyan veszélyt vázolt fel Orbán Viktor, aminek totális bukás lehet a vége, ez hadüzenet: „Nekünk is van ott devizatartalékunk, ha hozzápiszkálnak, el kell gondolkodnunk, hogy jó helyen van-e?"

