Január elején már jelezte a csokoládégyártás svájci ikonja, hogy teljesen hidegen hagyja a kakaóárak emelkedése, attól szemernyit sem olvad a profitja. A kedden közölt éves jelentésben szereplő számok ezt vissza is igazolták. A Lindt & Sprüngli 2024-es üzemi nyeresége 884 millió svájci frank lett, ami egyrészt meghaladja az LSEG elemzőinek 880 milliós konszenzusát, másrészt 8,7 százalékkal több az egy évvel korábban elértnél. Ebből fakadóan az üzemi haszonkulcsot is növelni tudták, méghozzá 15,6 százalékról 16,2 százalékra.
A társaság éves bevétele 5,7 milliárd frank volt, ez 8,7 százalékos organikus növekedést jelent épp abban az időszakban, amikor a költségek szempontjából meghatározó kakaóárak történelmi rekordszinten tanyáznak, és esély sem látszik arra, hogy onnan markánsan lefelé vegyék az irányt.
Sőt, a friss előrejelzések az átmeneti csökkenés után újabb két számjegyű drágulást vetítenek elő a legnagyobb termelők, így Elefántcsontpart és Ghána esetében. A Lindt a gyorsjelentésében
említi az üzleti siker titkaként. Vélhetően a leghúzósabb tételt ez utóbbi jelenti, ám a hűséges vásárlók annyira kötődnek a Lindt kétségkívül kiváló minőségű édesipari termékeihez, hogy e felett is hajlandóak szemet hunyni.
Eközben a szektor többi szereplőinek profitját is lefelé húzza az alapanyagköltségek emelkedése, ami a súlycsökkentéssel kombinált áremelésekre késztet olyan legendás csokimárkákat birtokló cégóriást is, mint a Mondelez.
Az amerikai vállalat az egykor még svájci Milka csoki tulajdonosaként gyakorlatilag megduplázta a táblás csokoládéjainak az árát. Amíg a decemberi ünnepi szezonban 999 forintért kínálta a 300 grammos kiszerelést, most ez a diszkontokban már 1800 forint feletti áron várja a vásárlókat.
Az biztos, hogy az áremelésre alapozó növekedési politika nem mindenhol társul tartós üzleti sikerrel. A Nestlé például már befürdött ezzel az árpolitikával. A szintén svájci élelmiszeripari óriás sorozatos áremeléseivel a pandémia idején és azután is addig feszítette a húrt, mígnem az elpattant, s a fogyasztói tömegével tértek át a minőségben közel hasonló, de olcsóbb helyettesítő termékekre.
Ez tavaly Mark Schneider vezérigazgató állásába került. Most az új vezérigazgató, Laurent Freixe munkája nyomát már látni lehet a világ legnagyobb csomagolt élelmiszereket gyártó cégének javuló teljesítményén, bár az éves számok még az előző, hibát hibára halmozó menedzsment tevékenységét is tükrözik.
A Lindt a konkrét áremelési törekvéseit nyilván átpasszírozza a kiskereskedőkön.
A húsvéti szezonra készülő társaság ikonikus csokinyuszijának beárazásán le lehet majd mérni, mennyire vastagon fog az idén a ceruzájuk. A Lindt 7-9 százalék közötti mértékben tervezi növelni idei organikus bevételét, s mint jó előre jelezték, végre is hajtják az ennek eléréséhez szükséges áremeléseket.
Az mindenesetre biztos, hogy a részvényeseknek már kedveskedtek, a svájci cég 1500 frankos osztalékot fizet a tavalyi év után, megegyezve az LSEG elemzői várakozásával és száz egységgel megtoldva a 2023-as részvényenkénti osztalékot. A Lindt 2018 óta – egy év kivételével – egységesen évi száz frankkal emeli az osztalékát, így gyakorlatilag már most tudni, mit fizet majd jövőre.
A Lindt & Sprüngli részvénye egyébként nem olcsó, darabja jelenleg, a gyorsjelentés közzétételét követő 4 százalékos drágulást is beszámítva 113,8 ezer frankba kerül, ami magyar pénzben 48,4 milliót jelent. Az osztalékhozam egyébként 1,31 százalékos, szemben az édesipari szektort jellemző 3,54 százalékos mediánnal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.