Megveszi a FreeNow mobilitási platformot a BMW-től és a Mercedes-Benztől 175 millió euróért az amerikai Lyft, hogy betörjön az európai fuvarmegosztó piacra – közölte a vállalat szerdán. Persze azt sem tagadják, megszorongatnák az Uber fuvarmegosztó céget, ezért szikrázóan kemény összecsapás várható a vén kontinens mobilitási piacán.
A Lyft az észak-amerikai fuvarmegosztó piacon domináns Uber Technologies árnyékából kilépve próbálja az Atlanti-óceán másik partján felpörgetni a növekedését.
A FreeNow felvásárlása megnyitja a Lyft előtt az európai nagyvárosok – mint például London, Frankfurt, Párizs és Milánó – kapuit, ahol a német cég a hagyományos taxiktól kezdve az e-robogó bérlésen át az autómegosztási lehetőségekig számos szolgáltatást kínál.
A megvásárolt cég kilenc európai ország, Írország, az Egyesült Királyság, Németország, Görögország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország, Franciaország és Ausztria több mint 150 városában működik. A vállalat szeptemberben közölte, hogy története során először elérte a nullszaldót, miután a bevételei tavaly éves bázison 13 százalékkal nőttek.
A Lyft és a FreeNow fúziójával egy olyan vállalkozás jön létre, amely évente több mint 50 millió utasnak nyújthat szolgáltatást, és erősíti a versenyt az Egyesült Államokban és Európában domináns Uberrel szemben,
bár a két cég még így sem lesz egy súlycsoportban.
Az amerikai fuvarmegosztónak tehát Európában is meg kell küzdenie a már itt is jelen lévő Uberrel, amellett pedig az észt Bolt Technology is jelentős piaci részesedéssel rendelkezik a vén kontinensen.
Eközben az európai szabályozás arra ösztönzi a fuvarozó cégeket, hogy növeljék a sofőrök juttatásait, például a garantált minimálbért és a szabadságpénzt, miközben a méltányos javadalmazás biztosítására az árképzési struktúrákra is növekvő nyomást gyakorolnak.
A Bolt Nagy-Britanniában már engedett is a szabályozói nyomásnak, és bevezette a szabadságpénzt, valamint a minimálbér-garanciát sofőrjei számára.
Az amerikai tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben a Lyft részvényei 2,66 százalékkal, 11,18 dollárra drágultak. Év eleje óta azonban a 4,55 milliárd dolláros tőzsdei kapitalizációjú vállalat részvényei 20 százalékkal estek, miközben a 155 milliárd dolláros piaci értékű Uber részvényei idén eddig 17 százalékkal emelkedtek.
A BMW és a Mercedes 2019-ben tett rá ígéretet, hogy közösen több mint 1 milliárd eurót fektetnek mobilitási alkalmazásokba, beleértve az autómegosztást, a parkolási és töltési szolgáltatásokat is. Az egyik ilyen vállalkozást, a ShareNow-t már 2022-ben eladták a Stellantisnak.
A két német autógyártó a héten közölte, hogy miután „úttörők voltak a digitális mobilitási szolgáltatások fejlesztésében”, mostantól „az alaptevékenységükre és a villamosításra, a digitalizációra, az MI-re, valamint a szén-dioxid-mentesítésre összpontosítanak”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.