BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Debreceni gyárépítés: a világ idei legnagyobb részvénykibocsátásából finanszíroz a CATL

A debreceni gyárépítést emlegetik a vezető globális hírügynökségek. Annyit költ rá a kínai CATL, hogy a világ idei legnagyobb részvénykibocsátása is csak részben fedezi.

A hírek szerint a második debreceni gyáregysége felépítésére készülő kínai CATL (Contemporary Amperex Technology) akkumulátorgyártó messze több mint 4 milliárd dolláros tőkeemelésre számít kedden elstartoló hongkongi tőzsdei debütálásából, amely a világ eddigi legnagyobb részvénybevezetése lesz az idén – írja a japán tőzsde hírportálja, a Nikkei Asia, hozzátéve, hogy az eddig a csupán a sencseni börzén jegyzett vállalat nyilatkozata szerint az IPO-ból származó bevétele 90 százalékát éppen magyarországi, jelesül debreceni gyára építésére fordítja.

CATL Tech Day Event Ahead of Shanghai Auto Show
Dől a pénz a CATL-hez / Fotó: Qilai Shen

Vitték a CATL részvényeit, mint cukrot

Az új részvények árát 263 hongkongi dollárban, azaz mintegy 12 ezer forintban határozták meg, s a jegyzés sikerét mutatja, hogy ez a korábban megcélzott ársáv felső széle. A Reuters szerint összesen 125,4 millió részvényt osztottak szét intézményi befektetők között, 10,16 millió részvényt pedig a kisbefektetők kaptak. Ez az ár a South China Morningpost szerint 6,5 százalékos diszkontot tartalmaz a sencseni jegyzéshez mérten, szemben a 158 Hongkongban és más kínai tőzsdén is jegyzett kínai vállalat átlagosan 25 százalékos hongkongi diszkontjával.

Ráadásul úgy jött össze a hatalmas összeg, hogy az amerikai befektetők nem vehettek részt a jegyzésben, mivel a részvénykibocsátást kizárólag úgynevezett „Reg S” formában bonyolítják le, ami kizárja az amerikai befektetőket, miközben mentesíti a kibocsátót bizonyos amerikai szabályozási kötelezettségek alól is. 

A Bloomberg szerint az amerikai befektetők nélkül is nagymértékben túljegyzett tranzakció azt mutatja, hogy Kína technológiai bajnokai simán hozzáférnek a kellő nemzetközi finanszírozáshoz, illetve hogy a befektetők az amerikai felszólítások dacára sem tudnak ellenállni a vezető kínai vállalatok csábításának.

Lesz pénz Debrecenre

A CATL februári tőzsdei bevezetési kérelméből is kiderült, a bevételt javarészt a debreceni akkumulátorcella-gyár építésére fordítják, ahol a tervek szerint évi 100 gigawattóra termelési kapacitás jön létre.

A telephely teljes beruházási költsége várhatóan eléri a 7,3 milliárd eurót. Az akkumulátorgyár a BMW új debreceni üzemének közelében lesz, ahol a „Neue Klasse” platformra épülő járműveket gyártják, és ez lesz a kínai cég második európai akkumulátorgyára az erfurti létesítmény után – fűzi hozzá a Reuters.

A hongkongi tőzsdei bevezetés amúgy akár még a 4,7 milliárd eurót is elérheti, ha egy úgynevezett greenshoe opció (túljegyzés) keretében további 17,7 millió részvényt értékesítenek.

A CATL továbbra is az elektromos járművek messze legdominánsabb globális akkumulátorbeszállítója. 

A dél-koreai SNE Research piackutató cég adatai szerint a CATL 2024-re 38 százalékos globális részesedést szerzett az elektromos autók akkumulátorainak piacán. Kínában pedig a vállalat piaci részesedése a jelentések szerint megközelíti az 50 százalékot.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.