A hírek szerint a második debreceni gyáregysége felépítésére készülő kínai CATL (Contemporary Amperex Technology) akkumulátorgyártó messze több mint 4 milliárd dolláros tőkeemelésre számít kedden elstartoló hongkongi tőzsdei debütálásából, amely a világ eddigi legnagyobb részvénybevezetése lesz az idén – írja a japán tőzsde hírportálja, a Nikkei Asia, hozzátéve, hogy az eddig a csupán a sencseni börzén jegyzett vállalat nyilatkozata szerint az IPO-ból származó bevétele 90 százalékát éppen magyarországi, jelesül debreceni gyára építésére fordítja.
Az új részvények árát 263 hongkongi dollárban, azaz mintegy 12 ezer forintban határozták meg, s a jegyzés sikerét mutatja, hogy ez a korábban megcélzott ársáv felső széle. A Reuters szerint összesen 125,4 millió részvényt osztottak szét intézményi befektetők között, 10,16 millió részvényt pedig a kisbefektetők kaptak. Ez az ár a South China Morningpost szerint 6,5 százalékos diszkontot tartalmaz a sencseni jegyzéshez mérten, szemben a 158 Hongkongban és más kínai tőzsdén is jegyzett kínai vállalat átlagosan 25 százalékos hongkongi diszkontjával.
Ráadásul úgy jött össze a hatalmas összeg, hogy az amerikai befektetők nem vehettek részt a jegyzésben, mivel a részvénykibocsátást kizárólag úgynevezett „Reg S” formában bonyolítják le, ami kizárja az amerikai befektetőket, miközben mentesíti a kibocsátót bizonyos amerikai szabályozási kötelezettségek alól is.
A Bloomberg szerint az amerikai befektetők nélkül is nagymértékben túljegyzett tranzakció azt mutatja, hogy Kína technológiai bajnokai simán hozzáférnek a kellő nemzetközi finanszírozáshoz, illetve hogy a befektetők az amerikai felszólítások dacára sem tudnak ellenállni a vezető kínai vállalatok csábításának.
A CATL februári tőzsdei bevezetési kérelméből is kiderült, a bevételt javarészt a debreceni akkumulátorcella-gyár építésére fordítják, ahol a tervek szerint évi 100 gigawattóra termelési kapacitás jön létre.
A telephely teljes beruházási költsége várhatóan eléri a 7,3 milliárd eurót. Az akkumulátorgyár a BMW új debreceni üzemének közelében lesz, ahol a „Neue Klasse” platformra épülő járműveket gyártják, és ez lesz a kínai cég második európai akkumulátorgyára az erfurti létesítmény után – fűzi hozzá a Reuters.
A hongkongi tőzsdei bevezetés amúgy akár még a 4,7 milliárd eurót is elérheti, ha egy úgynevezett greenshoe opció (túljegyzés) keretében további 17,7 millió részvényt értékesítenek.
A CATL továbbra is az elektromos járművek messze legdominánsabb globális akkumulátorbeszállítója.
A dél-koreai SNE Research piackutató cég adatai szerint a CATL 2024-re 38 százalékos globális részesedést szerzett az elektromos autók akkumulátorainak piacán. Kínában pedig a vállalat piaci részesedése a jelentések szerint megközelíti az 50 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.