„A jövő autóit Magyarországon gyártják” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök csütörtöki sajtójátékoztatóján, miután hivatalában fogadta Vang Csuan-fut, a BYD vállalat elnök-vezérigazgatóját.
Orbán Viktor beszédében emlékeztetett, hogy két éve járt Kínában a BYD-nál, és a mostani megállapodások mutatják, hogy sokat dolgoztak.
Mint mondta, 1990 után sikeresen építette fel az autóiparát Magyarország, most a következő fázisába léphet a hazai autógyártás. Úgy véli, ha a jövőről kell beszélni, új technológiák megjelenésével kell foglalkozni. Ebből a korszakból nem akarunk kimaradni, és be kell kapcsolódnunk az eletromobilitásba. Egy új technológia bevezetésekor vannak hullámvölgyek és hullámhegyek. Ebben a technológiában Kínának vezető szerepe van, ezért építi ki a kapcsolatát hazánk a távol keleti országgal. Hazánk csatlakozott az Egy övezet, egy úthoz – tette hozzá.
Az eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és a BDY képviselője stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a magyar kormány és az autógyártó nevében.
Magyarország vonzó befektetési célpont, látszik ez azon is, hogy a világ legnagyobb autómárkái jönnek ide
– emelte ki Vang Csuan-fu –, ezért döntöttek úgy, hogy európai központjukat ide hozzák. Felhívta a figyelmet, hogy 2000 új munkahelyet teremt a beruházás. Arról is beszélt, hogy három fő funkciója van a központnak:
Az autógyártó legfőbb vezérigazgatója az éjjel érkezett Magyarországra, Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési ügynökség vezérigazgatója fogadta a ferihegyi repülőtéren.
Mintegy százmilliárd forint értékű beruházást jelentett be a BYD kínai autógyártó, amelynek keretében a cég a magyar fővárosba telepíti az európai vállalati és fejlesztési központját - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető arról számolt be, hogy a világ legnagyobb és legsikeresebb elektromos autógyártójának számító BYD úgy döntött, hogy az európai vállalati központját és a fejlesztési központját is Budapestre hozza. "Ez összesen egy százmilliárd forintos beruházás, amelyhez a kormány húszmilliárd forintos támogatást tervez biztosítani" - tájékoztatott. "Ebben az új európai központban és fejlesztőközpontban összesen kétezer új munkahely jön létre. És ennek a kétezer munkahelynek a 90 százalékát felsőfokú végzettségű munkavállalók fogják betölteni, akik alapvetően mérnöki végzettséggel rendelkeznek" - tette hozzá.
Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a BYD azt tervezi, hogy az akkumulátoros járművek mellett plug-in hibrid elektromos autókat is gyártani fog az Európába tervezett üzemeiben, köztük az épülő szegedi gyárban. Ez nem meglepő, mivel a cég nagy mennyiségben exportált tölthető (plug-in) hibrideket az Európai Unióba és az Egyesült Királyságba.
Mint ismert, a szegedi BYD-gyár mintegy 4,5 milliárd dollárból valósul meg, és várhatóan évi 200 ezer járművet fog gyártani 2025 végétől. A teljes termelést ennél jóval nagyobbra, 350 ezer darabra tervezik. A kínai üzem a megyei jogú város külső részén, egy 300 hektáros telephelyen jön létre. Az első BYD pedig várhatóan 2025 második felében gördül le a gyártósorról.
A BYD-t a magas vámokkal fogják vissza az amerikai piacon, és 17 százalékos importvámmal néz szembe Európában is. Ez arra késztette a vállalatot, hogy helyi gyárakba, például a magyarországiba fektessen be. A kínai autógyártó a következő években egy törökországi létesítmény építését is megkezdi.
Magyarországon számos kínai vállalat ruház be, például a CATL akkumulátoróriás, amely az elektromosautó-akkuk terén a világ legnagyobb gyártója. A cég egy 7,6 milliárd dolláros gyárat épít Debrecenben, és ezzel is szeretné megerősíteni pozícióját a kontinens akkumulátoriparában.
A BYD 2025 első negyedévében 170,36 milliárd jüan bevételt ért el, ami 36 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A kínai autógyártó nettó nyeresége megduplázódott éves szinten, és 9,15 milliárd jüant tett ki, ezzel felülmúlta az elemzők 8,1 milliárd jüanos becslését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.