Kína akár több száz Airbus repülőgépre adhat le rendelést a következő hónapban, amikor európai vezetők Pekingbe látogatnak a két fél között fennálló régi kapcsolat ünneplésére.
A Bloomberg információi szerint a kínai légitársaságokkal a rendelés méretéről tárgyalnak, de az ügylet akár 300 repülőgépre is vonatkozhat, és keskeny és széles törzsű gépek is helyet kaphatnak benne. Egy másik forrás pedig a 200–500 darab közötti sávban határozta meg a lehetséges rendelés mértékét. Ugyanakkor a tárgyalások még képlékenyek, és akár össze is omolhatnak, vagy a tervezettnél több időt is igénybe vehetnek.
A Kína és az Európai Unió közötti diplomáciai kapcsolatok felvételének 50. évfordulójára júliusban Pekingbe utazó európai vezetők között lesz Emmanuel Macron francia elnök és Friedrich Merz német kancellár is a tervek szerint. A két ország az Airbus legnagyobb tulajdonosa, miközben
egy óriási tranzakció lehetővé tenné azt is, hogy Hszi Csin-ping üzenetet küldjön Donald Trump amerikai elnöknek.
Az amerikai–kínai kereskedelmi vita feloldása ugyanakkor a Boeing számára lehet szerencsés, hiszen a repülőgyártó az Egyesült Államok legnagyobb exportőre, és egy Boeing-vásárlás része volt az amerikai–brit kereskedelmi megállapodásnak is. Jelenleg azonban a Boeing szénája nem áll jól Kínában, ahol a hatóságok áprilisban még a már megrendelt gépek átvételének leállítását is kérték rövid időre a légitársaságoktól. Az amerikai repülőgyártó 737 Max gépei ráadásul több balesetet szenvedtek az elmúlt években. Mindez az Airbus javára borította fel a két legnagyobb repülőgyártó versenyét.
Az Airbus-rendelés jelentős része széles törzsű gépekből állhat, köztük az európai repülőgyártó A330neo modelljeiből, amely az Airbus legkisebb kétfolyosós gépe. Az ilyen gépeket a kínai légitársaságok hagyományosan a Boeingtől rendelték. Ha a rendelés mérete elérné az 500-at, az a valaha volt egyik legnagyobb lenne, és biztosan a legnagyobb kínai rendelés. Az ország 2022-ben mintegy 300 egyfolyosós Airbusra adott le rendelést, mintegy 37 milliárd dollárért. Az Air India pedig 2023-ban 470 Airbus- és Boeing-gépet rendelt.
Egy másik indiai légitársaság, az IndiGo 500 keskeny törzsű Airbusra adott le rendelést, szintén 2023-ban.
A Boeing mindeközben 2017 óta nem nyert el jelentős kínai üzletet a kereskedelmi feszültségek és más problémák miatt. Kína volt az első ország, amely a két halálos baleset után a földre parancsolta az amerikai repülőgyártó 737 Max gépeit. 2024-ben pedig ismét kételyek merültek fel a Boeing repülőinek minőségével kapcsolatban, miután egy repülő ajtaja menet közben leszakadt a gépről januárban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.