Egyelőre nem találja a fonalat a Mercedes-Benz, a német prémium kategóriás autógyártó. A kecskeméti gyárral is rendelkező stuttgarti társaság Donald Trump vámjaira hivatkozva profitfigyelmeztetést csatolt aktuális negyedéves gyorsjelentése mellé. E szerint a piac által legszorosabb figyelemmel követett kiigazított üzemi haszonkulcsát (EBIT) a februárban előrevetített és áprilisban visszavont 6-8 százalékról a 4-6 százalékos sávba húzta vissza a világgazdasági bizonytalanságokra hivatkozva.
Az üzemi profit példátlan mértékben, 51 százalékkal, 1,99 milliárd euróra zuhant az április-júniusi időszakban, míg az adózott nyereség 69 százalékkal, 957 millió euróra olvadt. A csökkenésben szerepe volt egy kisebb argentínai üzemük eladásának, az már nem termel számukra nyereséget.
A járműgyártó csoport bevétele 10 százalékkal, 33,15 milliárd euróra mérséklődött a második negyedévben. Az értékesítési darabszám a személyautóknál 9 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest, ez 453,7 ezer gépkocsit jelent, míg a haszonjárműveknél 10 százalékos volt a mínusz és 93,4 ezres az eladási volumen. A Mercedes-Benz vezetése világossá tette, hogy ezen
a negatív értékesítési szérián az idén már nem tudnak változtatni,
azaz megfogalmazásuk szerint „jelentős mértékben” elmaradnak a tavalyi világkereskedelmi békeévben felmutatott teljesítményüktől – valamennyi fronton.
Ami az értékesítés szerkezetét illeti, az új generációs járműveikből 4 százalékkal többet, 93,9 ezret tudtak eladni, ezen belül azonban markáns átrendeződés történt:
Ez egyben azt jelenti, hogy a Mercedesnél az új generációs autók részesedése a teljes forgalmon belül 9,2 százalékról 7,7 százalékra esett vissza a személygépkocsi-szegmensben. Ebben az amerikai zöldautó-vásárlási támogatások szeptembertől esedékes eltörlése és a kínai riválisok luxusautó-kínálatának gyors bővülése is szerepet játszott.
Ahogy az is elképzelhető, hogy a Mercedes-hívek kivártak a vásárlásokkal az új, március közepén bemutatott teljesen elektromos, nagyobb teljesítményű hatótávú CLA modell piacra dobásáig. Ez a modell a házon belül kifejlesztett Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) platform „első szülötte”, és sok reményt fűznek hozzá a stuttgartiak. Az alaptípus-forgalmazást most kezdték meg Európában és az év során több változatát is piacra dobják.
Kitekintésében a Mercedes úgy látja, hogy a globális autópiac megreked a tavalyi szinten, Európában stagnálást, Kínában enyhe növekedést, míg a vámháborút kirobbantó Egyesült Államokban enyhe visszaesést prognosztizálnak. A cégnél már be is árazták a hétvégén született EU–USA kereskedelmi megállapodást, ami 15 százalékra növelt vámmal sújtja az Európából Amerikába exportált járműveiket: a végösszeg idén 418 millió dolláros mínusz.
Ennek megfelelően jelezték a fent említett „jelentős mértékű” profitvisszaesést, amelyet nem kívántak számszerűsíteni. Megjegyezték, hogy az árazási potenciáljuk jelenleg nem olyan erős, hogy azzal kompenzálni tudják a vámok okozta többletterheket, de ez utóbbi konkretizálásától is eltekintettek. Magyarán a Mercedes nem tudja olyan mértékben árait emelni, hogy azzal ne rontsa még tovább saját helyzetét, a kereslet mérséklődését kiváltva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.