A Mattel alig két hónap elteltével máris átírta éves üzleti tervét, s nem pozitív irányban. A Barbie babáival világhírnevet szerzett amerikai játékgyártó a washingtoni vámpolitika által megnehezített kereskedelmi körülményekre hivatkozva csökkentette éves bevételi célszámait, redukálta profitvárakozását, miután a második negyedév szerény teljesítményét magyarázta a New York-i tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésében.
Bizonytalan gazdasági helyzetben a játékvásárlás az élmezőnyben szerepel a legkönnyebben nélkülözhető termékeket felsoroló listán, s ez a Mattel fő piacát jelentő Egyesült Államokban sincsen másként. Észak-Amerikában a második negyedéves forgalmuk 16 százalékkal zuhant, igaz a játékinnovációval is adósak maradtak, a Barbie-választékot például nem bővítették a szokásos ütemben.
A kereslet csökkenésével párhuzamosan a beszerzési-beszállítási láncot érintő problémákra is figyelmeztetett a Mattel vezetése. Nem arról van szó, hogy ne lenne, aki külföldön készséggel teljesítené a cég megrendeléseit, hanem arról, hogy a washingtoni vámpolitika megnehezíti a tisztánlátást és az egyes ázsiai beszállító országokra kirótt extra vámokkal árfelhajtó hatást vált ki.
Emiatt a Mattel májusban felfüggesztette éves üzleti prognózisát, s az újraszámolás után most tette közzé a korrigált számokat. E szerint a bevételi soron nem sokat változtattak: az idei pluszfogalmat a korábbi 2-3 százalékos sávból az 1-3 százalékos sávra szélesítették,
az egy részvényre eső várható nyereséget (EPS) viszont megnyirbálták,
azt az 1,66-1,72 dolláros tartományból az 1,54-1,66 százalékosba helyezték át.
Ynon Kreiz vezérigazgató igyekezett pozitív üzenettel elvenni a profitapadásról szóló bejelentés élét, a Reutersnek azt mondta, hogy véleménye szerint a küszöbönálló vámmegállapodások megnyugtathatják a vásárlókat és az eddig elhalasztott játékvásárlásaikat az év végéig pótolni fogják.
A részvényeseket ezzel nem nyugtatta meg, a Mattel kurzusa 4,4 százalékkal zuhant a tőzsdezárás utáni elektronikus kereskedésben, 9 százalékosra vágva az idén elért árfolyamnyereséget.
Az elemzők is szkeptikusak, attól tartanak, hogy a Mattel legfontosabb kiskereskedelmi partnerei, mint
is óvatosabbá válnak megrendeléseikkel és nem építenek ki a Mattel számára optimális nagyságú raktárkészletet az év végi ünnepi szezonra. Ami magasabb árakkal indul mindenképp, hiszen a Mattel már jelezte, hogy a vámemelések miatt megnövekedett költségeit áthárítja a vásárlókra, egyben a beszerzési források diverzifikálásával próbálja csökkenteni kiadásait. Kreiz szerint a jelenlegi kulcsokkal számolva
a vámhatás 100 millió dollárt közelítő mértékben redukálja az éves nyereséget,
de ezen a költségcsökkentő intézkedéseikkel még tompíthatnak.
A Mattel a második negyedévet a következő, a várakozásoktól elmaradó pénzügyi mutatókkal zárta:
Érdekesség, hogy a Mattel első számú amerikai riválisa, a Hasbro egy nappal korábban épp bevételi prognózisának enyhe feljavításáról (4-6 százalékra) adott hírt gyorsjelentésében, amit egyes új játékainak (Magic: The Gathering) kirobbanó sikerére alapoz, másrészt a Trump-féle vámpolitikához való simulékony és gyors alkalmazkodásnak köszönhet.
A cég egyrészt nyitott digitális játékok felé, ami érthető módon nem terheli a vámköltségeit, másrészt rendelkezett kínai gyártásának radikális 40 százalékos csökkentéséről illetve áthelyezéséről, és más költségein is faragni tudott, például leépítésekbe kezdett.
Náluk a vámok profitcsökkentő hatását éves szinten 60 millió dollárosra becsülik, alacsonyabbra, mint korábban. A Hasbro kedvezőbb befektetői megítélése a részvényárfolyamon is látszik, a cég papírja az idén 40 százalékkal lett értékesebb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.