BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Honda: hamarabb hegednek be a vámok ütötte sebek

Megemelte éves profitvárakozásait a második legnagyobb japán autógyártó a vártnál alacsonyabb amerikai vámok hatására hivatkozva. A Honda már annak is örül, hogy üzemi nyeresége nem 60, hanem csak 43 százalékkal zuhan idén Trump vámjai miatt, s egyben bejelentette, hogy évekre jegeli a Kanadába tervezett elektromosautó-gyártó üzemének megépítését.

Fellélegeztek a Hondánál és rögtön át is írták üzleti terveiket köszönhetően annak, hogy a 25 százalékos washingtoni vámfenyegetettség helyett „csak” a 15 százalékos lép majd hatályba az amerikai–japán kereskedelmi viszonylatban, s ezzel a szigetország autógyártói továbbra is versenyképesek maradhatnak a világ második legnagyobb járműpiacán. A Honda igen pesszimista előrejelzést tartott érvényben a vámalku nyélbe ütéséig.

Honda
A Honda legnagyobb piaca az Egyesült Államok, tavaly 1,4 millió autót adtak el amerikaiaknak /  Fotó: BEELACHOICEE / Shutterstock

A cégvezetés 500 milliárd jenes, azaz 1164 milliárd forintos üzemi nyereséggel is kiegyezett volna a jövő márciussal záruló üzleti évben, ezt szerdán 700 milliárd jenre (1629 milliárd forint) emelték, ami még mindig 28 százalékkal kevesebb az iparági elemzők által számított konszenzusnál. 

Évről évre szűkebb profittal zár a Honda

Igaz, az elemzők már az áprilissal indult üzleti év első negyedére is 310 milliárd jenes üzemi profitot jósoltak, ezzel szemben a Honda csak 244 milliárdot tudott letenni az asztalra a szerdán publikált negyedéves gyorsjelentésében, ez az egy évvel korábbi adat fele. Emlékeztetőül: a márciussal zárult üzleti év 1213 milliárd jenes üzemi profitot hozott, ez 12,2 százalékkal volt alacsonyabb a bázisidőszakénál.

A nyereség tavaszi zuhanásában a 125 milliárd jenes vámteheré volt a főszerep, de eközben a forgalom sem alakult optimálisan, hiszen ezen a soron 1 százalékos csökkenést és 5340 ezermilliárd jenes bevételt mutattak ki éves összevetésben. Ebből 3544 milliárd jent az autóipari üzletág termelt ki, ám eközben 29 milliárd jenes veszteséget is összehozott. 

Auto Shanghai 2025
A Dongfenggel közösen gyártott új Honda GT  segíthet a kínai  forgalomcsökkenés megállításában / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

A motorkerékpár-üzletág viszont hasított, a 952 milliárd jenes bevételéből 189 milliárdos üzemi profitot tudott kicsiholni, 

ez a 20 százalékos haszonkulcsrekordot jelent az üzletágnál. Főleg Brazíliában és Vietnámban ugrottak meg az eladások.

Elkerülhetetlenek az áremelések

A Honda frissített nyereség-előrejelzése óvatos optimizmust mutat az amerikai vámok okozta folyamatos bizonytalanság közepette, mintha a cég nem bízna teljesen a Donald Trump-féle hektikus kereskedelmi politika egyszer már beígért feltételeinek betartásában. Az viszont kétségtelen, hogy a legnagyobb rosszat sikerült elkerülni. 

A japán autógyártók a vámokkal ezután bőszen tömködik majd Trumpék zsebét, ám minden bizonnyal a cechet az amerikai vásárlók fogják részben vagy egészen megfizetni, az áremelések ugyanis ezzel elkerülhetetlenné váltak.

A Honda most éves szinten 450 milliárd jen költséghatást vár a kereskedelmi vámokból, szemben a korábbi 650 milliárd jenes előrejelzésével. 

A különbség körülbelül fele az amerikai áremelésekből, a másik fele az alacsonyabb vámkulcs várhatóan szeptembertől esedékes alkalmazásából származik

– mondta Fudzsimura Ejdzsi, a Honda pénzügyi igazgatója.

A Honda a teljes éves értékesítési volumenre vonatkozó előrejelzését változatlanul hagyta, azaz 3,62 millió járművet adhatnak át vevőiknek. A cég sem típusokra, sem régiókra bontva nem közli értékesítési adatait, de annyit tudni lehet, hogy Kínában pocsékul állnak, ahogy Ázsia egészében is csökkent a forgalmuk. A japán autógyártók közül

  • a Toyota,
  • a Honda,
  • a Nissan, 
  • és a Subaru

legnagyobb piaca az Egyesült Államok, itt a Honda tavaly mintegy 1,4 millió autót adott el, ezek 60 százalékát helyi üzemeikben, helyi munkaerővel gyártotta. A mai naphoz kapcsolódik az a bejelentés is, hogy két évvel elhalasztják a kanadai Ontario tartományban tervezett, évi 240 ezer darab kapacitású akkumulátor- és elektromosautó-gyáraik megépítését a visszaeső keresletre hivatkozva, de ebben a döntésben nyilván a Kanadát sújtó masszív amerikai büntetővámok szerepe sem elhanyagolható.

A Toyota mögött a második legnagyobb japán autógyártónak számító Honda tokiói tőzsdén jegyzett árfolyama 1,5 százalékos emelkedéssel reagált a profitvárakozások felsrófolására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.